Vydávání druhopisů matričních dokladů: rodných, oddacích a úmrtních listů
1 | Identifikační číslo návodu: |
2 | |
3 | Název: |
Vydávání druhopisů matričních dokladů: rodných, oddacích a úmrtních listů |
|
4 | Popis: |
Matriční úřad městské části Prahy 5 vede matriční knihy narození, manželství a úmrtí pro Prahu 5 a Slivenec od 1.1.1950. Matriční úřad vydá prvopis matričního dokladu: |
|
5 | Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.): |
Druhopis rodného, oddacího nebo úmrtního listu lze vydat: a) fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny (manžel / partner, rodiče, děti, prarodiče, vnuci a pravnuci), jejím sourozencům, nebo zmocněncům těchto osob*, b) pro úřední potřebu státních orgánů nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávných celků (obcí, krajů¨) c) statutárním orgánům církví nebo duchovním jimi zmocněným, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31. prosince 1949, d) fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků. Matriční úřad vydá školským zařízením pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a střediskům výchovné péče rodný list fyzické osoby umístěné v těchto zařízeních. Úmrtní list lze vydat též fyzické osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo je vypravitelem jeho pohřbu. * Požádá-li fyzická osoba o vydání matričního dokladu prostřednictvím zmocněnce, musí být její podpis na plné moci úředně ověřen. Matriční úřad vydá fyzické osobně matriční doklad, uplynula-li od provedení dotčeného zápisu v matriční knize lhůta 100 let u knihy narození, 75 let u knihy manželství/partnerství a 30 let u knihy úmrtí. *Požádá-li fyzická osoba o vydání matričního dokladu prostřednictvím zmocněnce, musí být její podpis na plné moci úředně ověřen. |
|
6 | Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace: |
Matriční doklad může být vydán pouze oprávněné osobě, pokud od provedení dotčeného zápisu neuplynuly výše uvedené zákonné lhůty. |
|
7 | Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace: |
Oprávněná osoba musí podat písemnou žádost matričnímu úřadu. |
|
8 | Na kterém úřadu můžete tuto životní situaci řešit: |
Pro vydání druhopisu matričního dokladu je příslušný úřad dle místa vzniku matriční události. Pokud matriční událost nastala ve správním obvodu MČ Praha 5, je příslušný Úřad městské části Praha 5, Odbor matrik a státního občanství, Oddělení správy matrik a státního občanství, na adrese: 150 22 Praha 5 - Smíchov, Štefánikova 236/13, 246/15, 1. patro. |
|
9 | Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit: |
Úřad městské části Praha 5, Odbor matrik a státního občanství, Oddělení správy matrik a státního občanství, na adrese: 150 22 Praha 5 - Smíchov, Štefánikova 236/13, 246/15, 1. patro Tel. kontakty pro případné informace: narození: Klára Charvátová Janatová - tel. 257 000 596, Eva Pekařová - tel. 257 000 884, Kateřina Nováková - tel. 257 000 882, Zdeňka Navrátilová - tel. 257 000 580 úmrtí: Ing. Marta Prokopcová - tel. 257 000 529, Irena Janoušová - tel. 257 000 530 úřední hodiny: pondělí a středa od 8.00 - 18.00 hodin |
|
10 | Jaké doklady a informace musíte mít s sebou: |
- průkaz totožnosti žadatele (OP, cestovní doklad, event. řidičský průkaz, cizinci průkaz o pobytu na území ČR), |
|
11 | Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici: |
Formulář "Žádost o vydání duplikátu matričního dokladu" získáte v úřední dny (pondělí a středa) na Odboru matrik a státního občanství, Praha 5, Štefánikova 13, 15, 1. patro, a na webových stránkách ÚMČ Praha 5: |
|
12 | Jaké jsou v této situaci správní poplatky a jak je máte uhradit: |
Za vydání druhopisu matričního dokladu se hradí správní poplatek ve výši 100,- Kč v hotovosti. |
|
13 | Jaké jsou lhůty pro vyřízení: |
Lhůta pro vydání matriční dokladu je 30 dnů od obdržení žádosti. |
|
14 | Kteří jsou další účastníci (dotčení) postupu: |
- |
|
15 | Jaké další činnosti jsou po vás jako žadateli požadovány: |
- |
|
16 | Můžete využít tuto elektronickou službu: |
Žádost nelze vyřídit elektronicky. |
|
17 | Podle kterého právního předpisu se postupuje: |
Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení |
|
18 | Jaké jsou související předpisy: |
- |
|
19 | Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují: |
Pokud ÚMČ Praha 5 žadateli - fyzické osobě - o vydání druhopisů matričních dokladů nevyhoví v plném rozsahu, vydá o tom rozhodnutí. Účastník řízení se může proti rozhodnutí odvolat do 15 dnů ode dne jeho oznámení k Magistrátu hlavního města Prahy (oddělení matrik, státního občanství, voleb a územní orientace odboru živnostenského a občanskosprávního, Jungmannova 35/29, Praha 1). Odvolání se podává prostřednictvím ÚMČ Praha 5. |
|
20 | Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení předepsaných povinností: |
§ 79a zák. č. 301/2000 Sb. |
|
21 | Nejčastější dotazy veřejnosti na toto téma a odpovědi na ně: |
- |
|
22 | Potřebujete se k věci dozvědět víc? |
Kontaktujte Úřad městské části Praha 5, Odbor matrik a státního občanství. |
|
23 | Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě, a to: |
24 | Související životní situace a návody, jak je řešit: |
- |
|
25 | Za správnost návodu odpovídá útvar: |
Odbor matrik a státního občanství |
|
26 | Za správnost návodu odpovídá pan/paní: |
Klára Charvátová Janatová | |
27 | Návod je zpracován podle právního stavu ke dni: |
26. 01. 2022 |
|
28 | Kdy byl návod naposledy aktualizován nebo ověřena jeho správnost: |
26. 01. 2022 |
|
29 | Datum konce platnosti návodu: |
30 | Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace: |
- |