Oddělení kontroly a stížností
Položka osnovy | Popis položky |
---|---|
Název úkonu |
1) Kontrolní činnost 2) Agenda stížností, podnětů a sdělení od občanů MČ Praha 5 a agenda dle zákona č. 106/1999 sb., o svobodném přístupu k informacím, zveřejňovaní povinně zveřejňovaných informací |
V jakém případě ve věci jednat |
Ad 1) Kontrolní činnost Kontrolovanou osobou je Úřad MČ Praha 5, právnické osoby zřízené nebo založené MČ Praha 5, žadatelé o veřejnou finanční podporu nebo příjemci veřejné finanční podpory a subjekty, s nimiž MČ Praha 5 uzavřela smluvní vztahy, ze kterých vyplývá oprávnění ÚMČ Praha 5 k jejích kontrole. Ad 2) Podněty a sdělení jsou podání občana, jimiž se domáhají ochrany svých práv, chráněných zájmů, případně upozorňují na nedostatky v činnosti orgánů MČ Praha 5. Podání občanů adresovaná Zastupitelstvu MČ Praha 5 a Radě MČ Praha 5 přijímá k vyřízení Oddělení organizační, Odbor Kancelář starosty, MČ Praha 5. Podání občanů adresovaná starostovi, jednotlivým místostarostům a radním MČ Praha 5, přijímá k vyřízení Odbor Kancelář starosty MČ Praha 5. Veškerá podání jsou centrálně evidována Oddělením kontroly a stížností Obor Kancelář starosty. Stížnosti dle ust. § 175 zákona č. 500/2004 Sb., na průtahy v řízení, na jednání zaměstnanců MČ Praha 5, adresuje občan vedoucímu příslušného odboru MČ Praha 5 – Úřadu MČ Praha 5, jedná-li se o vedoucího odboru MČ Praha 5 – Úřadu MČ Praha 5, pak tajemníkovi Úřadu MČ Praha 5. Opakované stížnosti, nebo v případech, kdy si občan není jistý, kterému orgánu MČ Praha 5, či odboru MČ Praha 5 má stížnost zaslat, může své podání adresovat Oddělení kontroly a stížností, Odboru Kancelář starosty, Úřadu MČ Praha 5. Veškerá podání jsou centrálně evidována Oddělením kontroly a stížností Odboru Kancelář starosty Úřadu MČ Praha 5. Žádosti o informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (dále jen InfZ) Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (dále jen „InfZ“), je klíčovým právním předpisem České republiky, který upravuje právo fyzických a právnických osob na přístup k informacím drženým povinnými subjekty, jako jsou státní orgány, územní samosprávné celky (včetně městských částí, např. Praha 5) a veřejné instituce hospodařící s veřejnými prostředky. Hlavním cílem zákona je zajistit transparentnost veřejné správy, umožnit kontrolu vynakládání veřejných prostředků a podporovat aktivní účast občanů na správě veřejných záležitostí. InfZ vychází z ústavního základu, konkrétně z čl. 17 Listiny základních práv a svobod, který zaručuje právo na informace, a je v souladu s mezinárodními standardy, např. směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2003/98/ES o opakovaném použití informací veřejného sektoru (v novelizované podobě 2019/1024/EU). U všech výše uvedených typů podání je Oddělením kontroly a stížností Odboru Kancelář starosty Úřadu MČ Praha 5 k dispozici v metodické pomoci v rámci jejich zpracování. Dále pak při zpracování u opravného prostředku, u zveřejňování informací v souladu s InfZ. |
Charakteristika úkonu |
Ad 1) Kontrolní činnost Činnost, při které vykonavatel veřejné správy (kontrolní orgán) pozoruje chování konkrétních, sobě nepodřízených subjektů (kontrolovaných osob), a porovnává je s chováním žádoucím, tj. souladným s právem. Ad 2) Stížnost. Za stížnost se považuje podání ve smyslu ust. § 175 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. Při přijímání a vyřizování stížností se postupuje obdobně podle § 37 správního řádu ve spojení s § 154 správního řádu. Ze stížnosti musí být zřejmé, kdo ji podává a v jaké věci. Fyzická osoba uvede alespoň jméno a příjmení, místo trvalého pobytu, případně jinou adresu pro doručování; právnická osoba uvede svůj název nebo obchodní firmu, identifikační číslo osoby a adresu sídla, popřípadě jinou adresu pro doručování, označení věci, které se týká, označení správního orgánu, jemuž je určeno, podpis osoby, která je činí, pokud nejde o podání učiněné prostřednictvím datové schránky dle zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů. Pokud podání nemá stanovené náležitosti, pomůže správní orgán podateli nedostatky odstranit nebo ho vyzve k jejich odstranění a poskytne mu k tomu přiměřenou lhůtu, která by neměla být kratší než 5 dnů; pokud nebudou nedostatky podání v této lhůtě odstraněny, nemusí být takové podání považováno za náležitě učiněné a správní orgán proto není povinen jej vyřizovat. Lhůta pro vyřízení stížnosti je do 30 dnů, resp. do 60 dnů ode dne následujícího po dni podání/doručení ve zvláště složitých případech ode dne jejího doručení správnímu orgánu příslušnému k jejímu vyřízení. O vyřízení stížnosti musí být stěžovatel v této lhůtě vyrozuměn. Stanovenou lhůtu lze překročit jen tehdy, nelze-li v jejím průběhu zajistit podklady potřebné pro vyřízení stížnosti. Podněty a sdělení jsou podání vztahující se k samostatné působnosti MČ, které se bezprostředně dotýká individuálních zájmů podatele, případně veřejného nebo jiného společného zájmu, či upozorňuje na nedostatky v činnosti orgánů MČ a domáhá se nápravy těchto nedostatků. Záležitosti týkající se spokojenosti života na území MČ Praha 5 v souvislosti s udržováním veřejných prostranství, parků a ploch, nebytových prostor, bytů ve vlastnictví MČ a dalších. Žádosti o informace – ze žádosti musí být zřejmé, kterému povinnému subjektu je určena a že se žadatel domáhá poskytnutí informace ve smyslu uvedeného zákona. Fyzická osoba uvede v žádosti jméno, příjmení, datum narození, adresu místa trvalého pobytu nebo, není-li přihlášena k trvalému pobytu, adresu bydliště a adresu pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště. Právnická osoba uvede název, identifikační číslo, adresu sídla a adresu pro doručování-liší-li se od adresy sídla. Adresou pro doručování se rozumí též elektronická adresa. Je-li žádost učiněna elektronicky, musí být podána prostřednictvím elektronické adresy podatelny povinného subjektu. Neobsahuje-li žádost uvedené náležitosti, popř. není-li elektronická žádost podána uvedeným způsobem, není žádostí ve smyslu zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Klíčové pojmy a povinnosti
|
Výsledek úkonu |
Ad 1) Kontrola Protokol o kontrole, resp. Roční zpráva o výsledku kontrol Ad 2) Vyřízení stížnosti – byla-li stížnost vyhodnocena jako podání dle § 175 SŘ a shledána důvodnou nebo částečně důvodnou, je povinný subjekt povinen bezodkladně učinit nezbytná opatření k nápravě. O výsledku šetření a opatřeních přijatých k nápravě se učiní záznam do spisu; stěžovatel bude vyrozuměn. Byla-li stížnost shledána nedůvodnou, povinný subjekt o výsledku šetření stěžovatele vyrozumí. Vyřízení žádosti o informace – poskytnutí informace, sdělení o odložení žádosti pro nepříslušnost (místní, věcná), rozhodnutí o odmítnutí žádosti pro neexistenci informace, vytváření nové informace atd. Zveřejňování povinně zveřejňovaných informací – Oddělení kontroly a stížností zajišťuje způsobem umožňujícím dálkový přístup zveřejnění poskytnutých informací na základě podané žádosti o informace na webu MČ Praha 5 v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. V souladu s vyhláškou č. 515/2020 Sb., kterou se stanoví struktura informací zveřejňovaných o povinném subjektu způsobem umožňujícím dálkový přístup, Oddělení kontroly a stížností dohlíží a zajišťuje zveřejnění vyhláškou vyjmenovaných povinně zveřejňovaných informací na webu MČ P5. |
Kdy věc řešit |
Ad 1) Kontrolní činnost – kontrola je zahájená:
Ad 2) Stížnost lze podat na ochranu svých práv, chráněných zájmů, případně upozornění na nedostatky v činnosti orgánů Úřadu MČ Praha 5. Podněty a sdělení lze podat, když se bezprostředně dotýká individuálních zájmů podatele, případně veřejného nebo jiného společného zájmu, či upozorňuje na nedostatky v činnosti MČ Praha 5 a domoci se nápravy těchto nedostatků. Záležitosti týkající se spokojenosti života na území MČ Praha 5 v souvislosti s udržováním veřejných prostranství, veřejného prostoru, parků a ploch, nebytových prostor, bytů ve vlastnictví MČ a dalších. Žádosti o informace lze podat v kontextu občanské kontroly výkonu veřejné správy, kontroly vynakládání veřejných prostředků a hospodaření s veřejným majetkem. |
Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené elektronicky |
Ad 1) Kontrola – pověření ke kontrole Ad 2) Stížnost – písemné/elektronické podání musí obsahovat: jméno a příjmení, adresu, vlastnoruční podpis/zaručený elektronický podpis (formulář není předepsán) Podnět, sdělení – písemně/elektronicky volnou formou musí obsahovat jméno, příjmení, adresu, na kterou bude možno odpovědět, není vyžadován vlastnoruční podpis Žádost o informace dle InfZ Žádost o informace lze podat ústně – osobně či telefonicky, písemně na formuláři zde (.docx) či na podatelně ÚMČ Praha 5, poštou, prostřednictvím e-mailu podatelna@praha5.cz, datovou schránkou yctbyzq. |
Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky |
Ad 1) Kontrola – pověření ke kontrole Ad 2) Stížnost – písemné podání musí obsahovat: jméno a příjmení, adresu, vlastnoruční podpis nebo zaručený elektronický podpis (formulář není předepsán) Žádost o informace – Žádost o informace lze podat ústně – osobně či telefonicky, písemně na formuláři zde (.docx) či na podatelně ÚMČ Praha 5, poštou, prostřednictvím e-mailu podatelna@praha5.cz, datovou schránkou yctbyzq. |
Kde a jakým způsobem lze úkon iniciovat elektronicky |
Ad 1) podatelna ÚMČ Ad 2) Podání v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem. Z důvodu identifikace osoby podepisující uznávaným elektronickým podpisem a ověření platnosti tohoto podpisu musí být podání učiněno prostřednictvím elektronické adresy podatelny. Podání lze učinit též prostřednictvím datové schránky. Pokud je podání do 5 dnů potvrzeno, popřípadě doplněno tak, že je učiněno písemně nebo ústně do protokolu anebo v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem a zasláno prostřednictvím elektronické adresy podatelny, lze podání učinit též prostřednictvím veřejné datové sítě bez použití zaručeného elektronického podpisu. |
Kde a jakým jiným způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat |
Kontrola – podatelna ÚMČ Stížnost – podání je možno učinit písemně zaslané poštou, nebo do podatelny úřadu, nebo ústně do protokolu u příslušného odboru nebo případně na Oddělení kontroly a stížností Úřadu MČ Praha 5 Žádost o informace – podání je možno učinit písemně prostřednictvím pošty, přímo do podatelny úřadu, elektronicky nebo do datové schránky, nebo ústně do protokolu u příslušného odboru. |
Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené elektronicky |
Ad 1) Kontrola – bez poplatku Ad 2) Stížnosti – bez poplatku Podněty, sdělení – bez poplatku Žádosti o informace – poplatek dle sazebníku úhrad Povinné subjekty jsou v souvislosti s poskytováním informací oprávněny žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli. Povinný subjekt může vyžádat i úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledání informací plynoucí ze Sazebníku úhrad. Zde Sazebník úhrad (.pdf) |
Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky |
Ad 1) Kontrola – bez poplatku Ad 2) Stížnosti – bez poplatku Žádosti o informace – poplatek dle sazebníku úhrad – povinné subjekty jsou v souvislosti s poskytováním informací oprávněny žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli. Povinný subjekt může vyžádat i úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledání informací plynoucí ze Sazebníku úhrad zde Sazebník úhrad (.pdf) |
Výše dávky nebo jiného plnění, pokud je předmětem úkonu |
– |
Opravné prostředky |
Ad 1) Kontrola – Námitky proti kontrolním zjištěním, může podat kontrolovaná osoba a to do 15 dní ode dne doručení protokolu. Ad 2) Stížnosti – má-li stěžovatel za to, že stížnost, kterou podal u příslušného správního orgánu, nebyla řádně vyřízena, může požádat nadřízený správní orgán, aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti. Žádosti o informace – Stížnost na postup při vyřizování žádosti o informace (dále jen “stížnost”) ust. § 16a infZ do 30 dnů od poskytnutí informací – Proti rozhodnutí povinného subjektu o odmítnutí žádosti lze podat odvolání ust. § 16 infZ do 15 dnů od doručení rozhodnutí |
Časté dotazy | – |
Sankce |
Ad 1) Kontrola – Sankce se neukládají Ad 2) Stížnosti – Sankce se neukládají. Na základě výsledku šetření jsou přijata příslušná opatření. Žádosti o informace – informační příkaz je ex lege exekučním titulem |
Působnost | Samostatná, přenesená |
Oblast | Kontrola |
Klíčová slova | |
Počátek platnosti popisu úkonu | Zahájení řízení |
Konec platnosti popisu úkonu | Ukončení řízení |
Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo v agendovém informačním systému |
Ad 1) Závěrečná zpráva o výsledku kontrol Ad 2) Závěrečná roční zpráva o podaných stížnostech, podnětech, sděleních. Výroční zpráva přijatých žádostí o informace dle ust. § 18 infZ a její zveřejnění způsobem umožňující dálkový přístup. |
* (není orgánem veřejné moci)