Oddělení kontroly a stížností

Položka osnovy Popis položky
Název úkonu

1)      Kontrolní činnost 

2)      Agenda stížností, podnětů a sdělení od občanů MČ Praha 5 a agenda dle zákona č. 106/1999 sb., o svobodném přístupu k informacím, zveřejňovaní povinně zveřejňovaných informací 

V jakém případě ve věci jednat

Ad 1) Kontrolní činnost 

Kontrolovanou osobou je Úřad MČ Praha 5, právnické osoby zřízené nebo založené MČ Praha 5, žadatelé o veřejnou finanční podporu nebo příjemci veřejné finanční podpory a subjekty, s nimiž MČ Praha 5 uzavřela smluvní vztahy, ze kterých vyplývá oprávnění ÚMČ Praha 5 k jejích kontrole. 

Ad 2) Podněty a sdělení jsou podání občana, jimiž se domáhají ochrany svých práv, chráněných zájmů, případně upozorňují na nedostatky v činnosti orgánů MČ Praha 5. 

Podání občanů adresovaná Zastupitelstvu MČ Praha 5 a Radě MČ Praha 5 přijímá k vyřízení Oddělení organizační, Odbor Kancelář starosty, MČ Praha 5. Podání občanů adresovaná starostovi, jednotlivým místostarostům a radním MČ Praha 5, přijímá k vyřízení Odbor Kancelář starosty MČ Praha 5. Veškerá podání jsou centrálně evidována Oddělením kontroly a stížností Obor Kancelář starosty. 

Stížnosti dle ust. § 175 zákona č. 500/2004 Sb., na průtahy v řízení, na jednání zaměstnanců MČ Praha 5, adresuje občan vedoucímu příslušného odboru MČ Praha 5 – Úřadu MČ Praha 5, jedná-li se o vedoucího odboru MČ Praha 5 – Úřadu MČ Praha 5, pak tajemníkovi Úřadu MČ Praha 5. Opakované stížnosti, nebo v případech, kdy si občan není jistý, kterému orgánu MČ Praha 5, či odboru MČ Praha 5 má stížnost zaslat, může své podání adresovat Oddělení kontroly a stížností, Odboru Kancelář starosty, Úřadu MČ Praha 5. Veškerá podání jsou centrálně evidována Oddělením kontroly a stížností Odboru Kancelář starosty Úřadu MČ Praha 5. 

Žádosti o informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (dále jen InfZ)  

Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (dále jen „InfZ“), je klíčovým právním předpisem České republiky, který upravuje právo fyzických a právnických osob na přístup k informacím drženým povinnými subjekty, jako jsou státní orgány, územní samosprávné celky (včetně městských částí, např. Praha 5) a veřejné instituce hospodařící s veřejnými prostředky. Hlavním cílem zákona je zajistit transparentnost veřejné správy, umožnit kontrolu vynakládání veřejných prostředků a podporovat aktivní účast občanů na správě veřejných záležitostí. 

InfZ vychází z ústavního základu, konkrétně z čl. 17 Listiny základních práv a svobod, který zaručuje právo na informace, a je v souladu s mezinárodními standardy, např. směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2003/98/ES o opakovaném použití informací veřejného sektoru (v novelizované podobě 2019/1024/EU). 

U všech výše uvedených typů podání je Oddělením kontroly a stížností Odboru Kancelář starosty Úřadu MČ Praha 5 k dispozici v metodické pomoci v rámci jejich zpracování. Dále pak při zpracování u opravného prostředku, u zveřejňování informací v souladu s InfZ.

Charakteristika úkonu

Ad 1) Kontrolní činnost 

Činnost, při které vykonavatel veřejné správy (kontrolní orgán) pozoruje chování konkrétních, sobě nepodřízených subjektů (kontrolovaných osob), a porovnává je s chováním žádoucím, tj. souladným s právem. 

Ad 2) 

Stížnost. Za stížnost se považuje podání ve smyslu ust. § 175 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. Při přijímání a vyřizování stížností se postupuje obdobně podle § 37 správního řádu ve spojení s § 154 správního řádu. 

Ze stížnosti musí být zřejmé, kdo ji podává a v jaké věci. Fyzická osoba uvede alespoň jméno a příjmení, místo trvalého pobytu, případně jinou adresu pro doručování; právnická osoba uvede svůj název nebo obchodní firmu, identifikační číslo osoby a adresu sídla, popřípadě jinou adresu pro doručování, označení věci, které se týká, označení správního orgánu, jemuž je určeno, podpis osoby, která je činí, pokud nejde o podání učiněné prostřednictvím datové schránky dle zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů. Pokud podání nemá stanovené náležitosti, pomůže správní orgán podateli nedostatky odstranit nebo ho vyzve k jejich odstranění a poskytne mu k tomu přiměřenou lhůtu, která by neměla být kratší než 5 dnů; pokud nebudou nedostatky podání v této lhůtě odstraněny, nemusí být takové podání považováno za náležitě učiněné a správní orgán proto není povinen jej vyřizovat. 

Lhůta pro vyřízení stížnosti je do 30 dnů, resp. do 60 dnů ode dne následujícího po dni podání/doručení ve zvláště složitých případech ode dne jejího doručení správnímu orgánu příslušnému k jejímu vyřízení. O vyřízení stížnosti musí být stěžovatel v této lhůtě vyrozuměn. Stanovenou lhůtu lze překročit jen tehdy, nelze-li v jejím průběhu zajistit podklady potřebné pro vyřízení stížnosti. 

Podněty a sdělení jsou podání vztahující se k samostatné působnosti MČ, které se bezprostředně dotýká individuálních zájmů podatele, případně veřejného nebo jiného společného zájmu, či upozorňuje na nedostatky v činnosti orgánů MČ a domáhá se nápravy těchto nedostatků. Záležitosti týkající se spokojenosti života na území MČ Praha 5 v souvislosti s udržováním veřejných prostranství, parků a ploch, nebytových prostor, bytů ve vlastnictví MČ a dalších. 

Žádosti o informace – ze žádosti musí být zřejmé, kterému povinnému subjektu je určena a že se žadatel domáhá poskytnutí informace ve smyslu uvedeného zákona. Fyzická osoba uvede v žádosti jméno, příjmení, datum narození, adresu místa trvalého pobytu nebo, není-li přihlášena k trvalému pobytu, adresu bydliště a adresu pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště. Právnická osoba uvede název, identifikační číslo, adresu sídla a adresu pro doručování-liší-li se od adresy sídla. Adresou pro doručování se rozumí též elektronická adresa. 

Je-li žádost učiněna elektronicky, musí být podána prostřednictvím elektronické adresy podatelny povinného subjektu. Neobsahuje-li žádost uvedené náležitosti, popř. není-li elektronická žádost podána uvedeným způsobem, není žádostí ve smyslu zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. 

Klíčové pojmy a povinnosti 

  • Povinný subjekt (§ 2): Zahrnuje státní orgány, územní samosprávné celky (např. městskou část Praha 5), jejich orgány a veřejné instituce, které hospodaří s veřejnými prostředky nebo rozhodují o právech a povinnostech osob ve veřejné správě. Městská část Praha 5 je tedy jednoznačně povinným subjektem. 
  • Informace (§ 3 odst. 3): Jakýkoli obsah nebo jeho část v jakékoli podobě (písemné, elektronické, zvukové, obrazové, audiovizuální), zaznamenaný na jakémkoli nosiči. Nezahrnuje dotazy na názory, budoucí rozhodnutí nebo vytváření nových informací. 
  • Žádost o informaci (§ 13–15): Může být podána ústně, písemně nebo elektronicky. Povinný subjekt musí informaci poskytnout do 15 dnů od přijetí žádosti, s možností prodloužení o 10 dní za závažných důvodů (např. rozsáhlé vyhledávání). 
  • Omezení práva na informace (§ 7–11): Informace se neposkytují, pokud se týkají např. osobních údajů, obchodního tajemství, probíhajícího trestního řízení, průmyslového vlastnictví nebo pokud by jejich poskytnutí porušilo autorská práva. 
  • Zneužití práva na informace (§ 11a): Povinný subjekt může odmítnout žádost, pokud je nátlaková (např. šikana zaměstnanců) nebo zjevně neodůvodněná (např. opakované žádosti bez nového účelu). 
  • Úhrada nákladů (§ 17): Povinný subjekt může požadovat úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledávání, kopie nebo technické nosiče, pokud náklady přesáhnou 100 Kč. Sazebník úhrad je stanoven např. Instrukcí Ministerstva spravedlnosti č. 286/2011. 
  • Opravné prostředky (§ 16–16a): Žadatel může podat odvolání proti rozhodnutí o odmítnutí žádosti do 15 dnů nebo stížnost na postup při vyřizování žádosti do 30 dnů. Odvolání posuzuje nadřízený orgán (např. Magistrát hlavního města Prahy nebo Ministerstvo vnitra, pokud nadřízený orgán není určen).
Výsledek úkonu

Ad 1) Kontrola 

Protokol o kontrole, resp. Roční zpráva o výsledku kontrol 

Ad 2) 

Vyřízení stížnosti – byla-li stížnost vyhodnocena jako podání dle § 175 SŘ a shledána důvodnou nebo částečně důvodnou, je povinný subjekt povinen bezodkladně učinit nezbytná opatření k nápravě. O výsledku šetření a opatřeních přijatých k nápravě se učiní záznam do spisu; stěžovatel bude vyrozuměn. Byla-li stížnost shledána nedůvodnou, povinný subjekt o výsledku šetření stěžovatele vyrozumí. 

Vyřízení žádosti o informace – poskytnutí informace, sdělení o odložení žádosti pro nepříslušnost (místní, věcná), rozhodnutí o odmítnutí žádosti pro neexistenci informace, vytváření nové informace atd. 

Zveřejňování povinně zveřejňovaných informací – Oddělení kontroly a stížností zajišťuje způsobem umožňujícím dálkový přístup zveřejnění poskytnutých informací na základě podané žádosti o informace na webu MČ Praha 5 v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. 

V souladu s vyhláškou č. 515/2020 Sb., kterou se stanoví struktura informací zveřejňovaných o povinném subjektu způsobem umožňujícím dálkový přístup, Oddělení kontroly a stížností dohlíží a zajišťuje zveřejnění vyhláškou vyjmenovaných povinně zveřejňovaných informací na webu MČ P5. 

 https://www.praha5.cz/povinne-zverejnovane-informace/ 

Kdy věc řešit

Ad 1) 

Kontrolní činnost – kontrola je zahájená: 

  •          předložením pověření ke kontrole, nebo
  •          provedením prvního kontrolního úkonu, nebo
  •          doručením oznámení o zahájení kontroly

Ad 2) 

Stížnost lze podat na ochranu svých práv, chráněných zájmů, případně upozornění na nedostatky v činnosti orgánů Úřadu MČ Praha 5. 

Podněty a sdělení lze podat, když se bezprostředně dotýká individuálních zájmů podatele, případně veřejného nebo jiného společného zájmu, či upozorňuje na nedostatky v činnosti MČ Praha 5 a domoci se nápravy těchto nedostatků. Záležitosti týkající se spokojenosti života na území MČ Praha 5 v souvislosti s udržováním veřejných prostranství, veřejného prostoru, parků a ploch, nebytových prostor, bytů ve vlastnictví MČ a dalších. 

Žádosti o informace lze podat v kontextu občanské kontroly výkonu veřejné správy, kontroly vynakládání veřejných prostředků a hospodaření s veřejným majetkem.

Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené elektronicky

Ad 1) 

Kontrola – pověření ke kontrole 

Ad 2) 

Stížnost – písemné/elektronické podání musí obsahovat: jméno a příjmení, adresu, vlastnoruční podpis/zaručený elektronický podpis (formulář není předepsán) 

Podnět, sdělení – písemně/elektronicky volnou formou musí obsahovat jméno, příjmení, adresu, na kterou bude možno odpovědět, není vyžadován vlastnoruční podpis 

Žádosto informace dle InfZ Žádost o informace lze podat ústně – osobně či telefonicky, písemně na formuláři zde (.docx) či na podatelně ÚMČ Praha 5, poštou, prostřednictvím e-mailu podatelna@praha5.cz, datovou schránkou yctbyzq.

Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky

Ad 1) 

Kontrola – pověření ke kontrole 

Ad 2) 

Stížnost – písemné podání musí obsahovat: jméno a příjmení, adresu, vlastnoruční podpis nebo zaručený elektronický podpis (formulář není předepsán) 

Žádost o informace – Žádost o informace lze podat ústně – osobně či telefonicky, písemně na formuláři zde (.docx) či na podatelně ÚMČ Praha 5, poštou, prostřednictvím e-mailu podatelna@praha5.cz, datovou schránkou yctbyzq.

Kde a jakým způsobem lze úkon iniciovat elektronicky

Ad 1) podatelna ÚMČ 

Ad 2) Podání v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem. Z důvodu identifikace osoby podepisující uznávaným elektronickým podpisem a ověření platnosti tohoto podpisu musí být podání učiněno prostřednictvím elektronické adresy podatelny. Podání lze učinit též prostřednictvím datové schránky. Pokud je podání do 5 dnů potvrzeno, popřípadě doplněno tak, že je učiněno písemně nebo ústně do protokolu anebo v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem a zasláno prostřednictvím elektronické adresy podatelny, lze podání učinit též prostřednictvím veřejné datové sítě bez použití zaručeného elektronického podpisu. 

Kde a jakým jiným způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat

Kontrola – podatelna ÚMČ 

Stížnost – podání je možno učinit písemně zaslané poštou, nebo do podatelny úřadu, nebo ústně do protokolu u příslušného odboru nebo případně na Oddělení kontroly a stížností Úřadu MČ Praha 5 

Žádost o informace – podání je možno učinit písemně prostřednictvím pošty, přímo do podatelny úřadu, elektronicky nebo do datové schránky, nebo ústně do protokolu u příslušného odboru.

Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené elektronicky

Ad 1) Kontrola – bez poplatku 

Ad 2) Stížnosti – bez poplatku 

Podněty, sdělení – bez poplatku 

Žádosti o informace – poplatek dle sazebníku úhrad 

Povinné subjekty jsou v souvislosti s poskytováním informací oprávněny žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli. Povinný subjekt může vyžádat i úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledání informací plynoucí ze Sazebníku úhrad.  Zde Sazebník úhrad (.pdf) 

Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky

Ad 1) Kontrola – bez poplatku 

Ad 2) Stížnosti – bez poplatku 

Žádosti o informace – poplatek dle sazebníku úhrad 

– povinné subjekty jsou v souvislosti s poskytováním informací oprávněny žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli. Povinný subjekt může vyžádat i úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledání informací plynoucí ze Sazebníku úhrad zde Sazebník úhrad (.pdf) 

Výše dávky nebo jiného plnění, pokud je předmětem úkonu

 

Opravné prostředky

Ad 1) Kontrola – Námitky proti kontrolním zjištěním, může podat kontrolovaná osoba a to do 15 dní ode dne doručení protokolu.    

Ad 2) Stížnosti – má-li stěžovatel za to, že stížnost, kterou podal u příslušného správního orgánu, nebyla řádně vyřízena, může požádat nadřízený správní orgán, aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti. 

Žádosti o informace 

– Stížnost na postup při vyřizování žádosti o informace (dále jen “stížnost”) ust. § 16a infZ do 30 dnů od poskytnutí informací 

– Proti rozhodnutí povinného subjektu o odmítnutí žádosti lze podat odvolání ust. § 16 infZ do 15 dnů od doručení rozhodnutí 

Časté dotazy
Sankce

Ad 1) Kontrola – Sankce se neukládají 

Ad 2) Stížnosti – Sankce se neukládají. Na základě výsledku šetření jsou přijata příslušná opatření. 

Žádosti o informace – informační příkaz je ex lege exekučním titulem

Působnost Samostatná, přenesená
Oblast Kontrola
Klíčová slova
Počátek platnosti popisu úkonu Zahájení řízení
Konec platnosti popisu úkonu Ukončení řízení
Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo v agendovém informačním systému

Ad 1) Závěrečná zpráva o výsledku kontrol 

Ad 2) Závěrečná roční zpráva o podaných stížnostech, podnětech, sděleních. 

Výroční zpráva přijatých žádostí o informace dle ust. § 18 infZ a její zveřejnění způsobem umožňující dálkový přístup.

* (není orgánem veřejné moci)

Kontakt

Městská část Praha 5
nám. 14. října 1381/4
150 00 Praha 5

Tel.: +420 257 000 511 E-mail: podatelna@praha5.cz

ID datové schránky: yctbyzq

Podrobné kontakty a úřední hodiny

Sociální sítě