Křižovatka Plzeňská – Musílkova

Datum interpelace:
12. 11. 2024
Datum odpovědi:
12. 12. 2024
Interpelující:
Bc. Lukáš Herold
Interpelovaný:
Ing. Milan Kryl

Interpelace:

Vážený pan Ing. Milan Kryl
Místostarosta MČ Praha 5
Zde

V Praze dne 12.11.2024
Vážený pane místostarosto,
obracím se na Vás s žádostí o poskytnutí informací ohledně projektu nové křižovatky Plzeňská – Musílkova. Jistě jste jako radní přes dopravu obeznámen s tristní situací v této oblasti. Proto v uplynulých letech MČ (na vlastní náklady) vypracovala společně s HMP projektovou dokumentaci nové křižovatky v tomto místě. Tu (včetně platného stavebního povolení) předala dopisem tehdejšího předsedy dopravního výboru MČ Praha 5 Jana Panenky dne 15.7.2021 TSK. Do dnešního dne se s křižovatkou nic nestalo a dokonce jsem se v minulých dnech dozvěděl, že stavební povolení na tuto akci propadlo. Prosím o potvrzení či vyvrácení této informace. Zároveň Vás žádám o zodpovězení následující dotazů:
1. Jaký je důvod propadnutí stavebního povolení na výše uvedenou stavbu?
2. Kdo je zodpovědný za vzniklou situaci a jak jste Vy osobně monitoroval a řídil tento projekt.
3. Jakým způsobem se bude dále pracovat s projektovou dokumentací za více než 1 mil. Kč. Kdo uhradí vzniklé škody?
4. Jakým způsobem chce MČ naprosto neúnosnou dopravní situaci na tomto křížení řešit.
Vážený pane místostarosto, důsledky, které má výše uvedená trestuhodná nedbalost jsou pro mě dalším důkazem toho, že současné koalici je problematika dopravy v Praze 5 naprosto lhostejná.

S pozdravem

Lukáš Herold
Předseda klubu zastupitelů ODS

Odpověď:

Vážený pan
Bc. Lukáš Herold, zastupitel

V Praze dne 12.12.2024

Věc: Odpověď na interpelaci

Vážený pane zastupiteli,

pro širší objasnění problematiky dovolte, abych nejprve začal odpovědí na Vaši druhou otázku.
V ní a také v letácích ODS, které rozdáváte do schránek v Košířích a na Smíchově a ve Vašich článcích publikovaných hned v několika periodikách totiž vyvoláváte falešný dojem, že stavba křižovatky je investiční akcí MČ P5, politické vedení MČ ji řídí a jak píšete, trestuhodnou nedbalostí ji zmařilo.

Skutečnost je taková, že jde o investici hlavního města na jeho pozemcích prováděnou společností TSK zřízenou k tomu hlavním městem, a to z prostředků jí přidělených hlavním městem. Odbor dopravy Magistrátu hlavního města Prahy udělil písemně pod č.j. MHMP 368314/2022 Technické správě komunikací hl. m. Prahy, a.s. Pokyn na TSK hl. m. Prahy, a. s. k zařazení stavební akce „Křižovatka ulic Plzeňská X Musílkova“ do plánu realizace.

Je známo, že město při financování dopravních staveb upřednostňuje celoměstské projekty, jako je především metro a okruh. Finančních prostředků se mu pak nedostává na desítky dalších čekajících projektově připravených a povolených staveb. Situaci kolem opakovaného víceletého odsouvání financování stavebně povolených dopravních staveb jsem probíral jak s náměstkem primátora pro dopravu, tak s Vaším stranickým kolegou radním pro finance HMP. Z jednání jsem si odnesl smíšený pocit, že na jednu stranu jsme na tom téměř nejlépe z 57 MČ, když v rozpočtu hlavního města pro rok 2025 v kapitole dopravních staveb bylo více než 16% objemu financí městských investic přiděleno pro dopravní stavby na území MČ P5 (bez zahrnutí investice do metra D, by to dokonce bylo více než 22%!) a na druhou stranu v naší MČ máme řadu vyprojektovaných a stavebně povolených staveb, které čekají na přidělení financování dlouhá léta i s rizikem, že k jejich realizaci z důvodů nedostatku financí zajišťovaných hlavním městem vůbec nedojde.

První položenou otázkou se ptáte na důvod propadnutí stavebního povolení. Tím důvodem je nezahájení stavby do dvou let od data nabytí právní moci stavebního povolení.

Třetí otázkou se ptáte, jak se bude dále pracovat s projektovou dokumentací za více než 1 milion Kč a kdo uhradí vzniklé škody. Naší MČ finanční škoda nevznikla žádná. Podle vyjádření vedoucího investičního úseku městské společnosti TSK, pod nějž tato akce spadá, lze dokumentaci dále využít. TSK požádá o obnovení dříve vydaných stanovisek dotčených orgánů státní správy a o znovuvydání stavebního povolení. Pak TSK projekt opět zařadí do řady projektů, které se budou ucházet o financování realizace hlavním městem pro rok 2026. O tom, zda vůbec a ve kterém roce bude stavba realizována rozhoduje hlavní město právě přidělením financí, což jako poradce primátora dobře víte. Přesto úmyslně šíříte v letáku ODS nepravdivé tvrzení, že vinou koalice v Praze 5 dojde k oddálení realizace nejméně o 3 roky.

Ve čtvrté otázce se ptáte na řešení dopravní situace v této oblasti. Finálním řešením by měla být nejen realizace uvedeného projektu, ale také rekonstrukce ulice Na Pomezí, která by pomohla zejména oblast horních Košíř lépe propojit s Jinonicemi a metrem. Poté, co Vaše koalice v minulém volebním období snahu o rekonstrukci ulice vzdala, spolupracujeme s TSK na novém projektu. To všechno jsou perspektivy finančně i časově nejisté. Proto jsme kromě uvedených dlouhodobých řešení objednali alespoň projekt zlepšení nestavebními úpravami, tedy změnami dopravního značení. Projekt nestavebních úprav je hotov, je k němu vydáno povolení a je předán k realizaci. Realizován bude, jakmile to povětrnostní podmínky umožní. To je levné a rychlé řešení alespoň bezpečného pohybu, avšak samo o sobě nezajistí zvýšení kapacity propustnosti komunikací.

Závěrem dovolte, abych Vás požádal, abyste namísto falešného očerňování vedení radnice naší MČ svoji energii obrátil ve prospěch občanů Prahy 5. Jako poradce primátora a blízký spolupracovník stranického kolegy radního pro finance hlavního města k tomu také jistě máte dost příležitostí. Politické šarvátky, zejména ty založené na falešných či zástupných základech jen berou energii oběma stranám, zbytečně zaměstnávají úředníky, a hlavně odvádějí od řešení. Občané od nás všech očekávají výsledky, kterých můžeme dosáhnout spíše spoluprací než okopáváním.

S úctou

Ing. Milan Kryl
místostarosta

Kontakt

Městská část Praha 5
nám. 14. října 1381/4
150 00 Praha 5

Tel.: +420 257 000 511 E-mail: podatelna@praha5.cz

ID datové schránky: yctbyzq

Podrobné kontakty a úřední hodiny

Sociální sítě