Zvláštní užívání komunikací

Položka situace Popis situace
1. Identifikační číslo návodu:
2.
3. Název:

Zvláštní užívání komunikací

4. Popis:

Zvláštní užívání komunikací je pojem vyplývající ze zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Tímto pojmem je míněno jakékoliv užívání komunikace než je obecné a je blíže specifikováno v § 25 výše uvedeného zákona. Pro naše potřeby je jím míněno umísťování reklamních zařízení, stavebních zařízení, provádění stavebních prací, zřizování vyhrazeného parkování, zřizování a provoz prodejních stánků, pořádání sportovních, kulturních a podobných akcí, pokud by jimi mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost silničního provozu.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.):

Žádost podává ten, v jehož zájmu je zvláštní užívání komunikací. Rozhodnutí je vydáváno na zhotovitele akce, případně uživatele, či provozovatele zařízení.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace:

Předchozí souhlas vlastníka pozemní komunikace a může-li zvláštní užívání komunikace ovlivnit bezpečnost nebo plynulost silničního provozu, souhlas příslušného orgánu Policie ČR.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace:

Podáním žádosti u příslušného silničního správního úřadu.

8. Na kterém úřadu můžete tuto životní situaci řešit:

Úřad městské části Praha 5

9. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit:

Oddělení silničního hospodářství

10. Jaké doklady a informace musíte mít s sebou:

Pro vydání rozhodnutí o zvláštním užívání komunikací je nutno doložit přesné určení místa účelu a doby zvláštního užívání a způsobu jeho realizace (druh stavebních prací, způsob prodeje a v jakém zařízení, rozsah akce apod.). Dále je nutno uvést jméno a příjmení toho, kdo má za průběh zvláštního užívání zodpovídat, jeho adresu a u právnických osob jejich obchodní jméno, sídlo a IČO. Pokud je zvláštním užíváním vyvolána změna, či potřeba dopravního značení je nutno dodat situaci s jeho návrhem.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici:

Formuláře ke stažení

12. Jaké jsou v této situaci správní poplatky a jak je máte uhradit:

Správní poplatky se odvíjejí od délky trvání zvláštního užívání komunikací s tím, že při době trvání do 10 dnů je poplatek 100 Kč, nad 10 dnů do 6 měsíců 500 Kč a od 6 měsíců do 1 roku 1000 Kč. U invalidních parkovišť je vydání rozhodnutí bez poplatku. Poplatek se hradí v pokladně ÚMČ Praha 5, dle pokynů na Odboru dopravy. Zaplacení je nutno provést před obdržením rozhodnutí.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení:

Podle Správního řádu (30 – 60 dnů).

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) postupu:

Vlastník dotčené komunikace a Policie ČR, může-li zvláštní užívání komunikace ovlivnit bezpečnost nebo plynulost silničního provozu.

15. Jaké další činnosti jsou po vás jako žadateli požadovány:

Plnění podmínek rozhodnutí povolující zvláštní užívání komunikací.

16. Můžete využít tuto elektronickou službu:

posta@praha5.cz, odp@praha5.cz, podatelna@praha5.cz - e-mailová adresa pro podání pomocí elektronického podpisu

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje:

Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v platném znění

Vyhláška č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích

Tržní řád hl. m. Prahy u prodejních záborů

18. Jaké jsou související předpisy:

Vyhláška č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích

Tržní řád hl. m. Prahy u prodejních záborů

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují:

Odvolání ve smyslu Správního řádu.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení předepsaných povinností:

Pokuta 500 000 Kč u právnických i fyzických osob.

21. Nejčastější dotazy veřejnosti na toto téma a odpovědi na ně:

Otázky a odpovědi ODP ÚMČ Praha 5

22. Potřebujete se k věci dozvědět víc?

Odd. dopravy ODP ÚMČ Praha 5

23. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě, a to:

Úřad MČ Praha 5 - ODP ÚMČ Praha 5, Informační střediska ÚMČ Praha 5

24. Související životní situace a návody, jak je řešit:

Omezení obecného užívání komunikací uzavírkami a objížďkami.

25. Za správnost návodu odpovídá útvar:

Odbor dopravy

26. Za správnost návodu odpovídá pan/paní: Ivan Růžička
27. Návod je zpracován podle právního stavu ke dni:

29. 07. 2022

28. Kdy byl návod naposledy aktualizován nebo ověřena jeho správnost:

29. 07. 2022

29. Datum konce platnosti návodu:
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace:

Doporučujeme záležitosti konzultovat telefonicky.

Kontakt

Městská část Praha 5
nám. 14. října 1381/4
150 00 Praha 5

Tel.: +420 257 000 511 E-mail: podatelna@praha5.cz

ID datové schránky: yctbyzq

Podrobné kontakty a úřední hodiny

Sociální sítě