Zápis Úmrtí
| Položka osnovy | Popis položky | 
|---|---|
| Název úkonu | Zápis úmrtí | 
| V jakém případě ve věci jednat | Vystavení úmrtního listu pro osobu, která zemřela ve správním obvodu MČ Praha 5 a MČ Praha-Slivenec. | 
| Charakteristika úkonu | 
 Jde o doklad prokazující úmrtí. 
  | 
| Výsledek úkonu | Na základě zápisu do matriky úmrtí je vystaven úmrtní list zemřelé osoby. | 
| Kdy věc řešit | 
 Na Úřadu městské části Praha 5 se vyřizuje úmrtí, ke kterému došlo ve správním obvodu MČ Praha 5 a Praha-Slivenec. Úmrtní list vyřizuje ÚMČ Praha 5 do 30 dnů od obdržení listu o prohlídce zemřelého. Poskytovatel zdravotních služeb je povinen oznámit úmrtí matričnímu úřadu do 3 pracovních dnů od prohlídky těla zemřelého, popř. od provedení pitvy na listu o prohlídce zemřelého.  | 
| Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené elektronicky | Nelze řešit elektronicky. | 
| Co je nutné doložit při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky | 
 Předložení dokladů: – doklad totožnosti fyzické osoby, která úmrtí vyřizuje (OP, cestovní doklad, event. řidičský průkaz, cizinci průkaz o povolení k trvalému pobytu) – občanský průkaz zemřelého, pokud ho má oprávněná osoba k dispozici – matriční doklady zemřelého (rodný list, oddací list), pokud je má oprávněná osoba k dispozici – matriční doklady, kterými lze prokázat rodinnou vazbu k zemřelému (nevztahuje se na manžela/manželku, partnera/partnerku) – plnou moc s úředně ověřeným podpisem oprávněné osoby, vyřizuje-li úmrtí zplnomocněný zástupce. 
 OZNAMOVACÍ POVINNOST MATRIČNÍHO ÚŘADU: Matriční úřad zasílá při úmrtí státního občana ČR, nebo cizince, který měl na území ČR povolen pobyt, zaslat oznámení o úmrtí: 
 1) okresnímu nebo obvodnímu soudu v místě trvalého bydliště zemřelého, který zařídí zahájení dědického řízení u příslušného notáře (notář písemně vyzve pozůstalého manžela, resp. partnera, nebo jinou oprávněnou osobu k dalšímu jednání), 2) České správě sociálního zabezpečení v Praze. Údaj o úmrtí státního občana České republiky zavede matriční úřad do informačního systému evidence obyvatel. O úmrtí cizího státního příslušníka, který měl na území České republiky povolen pobyt, informuje Ředitelství služby cizinecké policie a zastupitelský úřad cizího státu. Informace k občanskému průkazu pozůstalého manžela/partnera: Občan je povinen do 15 dnů od převzetí úmrtního listu požádat obecní úřad s rozšířenou působností o vydání nového občanského průkazu. 
 Na matrice lze odevzdat další osobní doklady zemřelého, například: – průkaz pojištěnce zdravotní pojišťovny – cestovní pas.  | 
| Kde a jakým způsobem lze úkon iniciovat elektronicky | Nelze řešit elektronicky. | 
| Kde a jakým jiným způsobem než elektronicky lze úkon iniciovat | Matriční úřad dle místa úmrtí. | 
| Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené elektronicky | – | 
| Výše poplatku při iniciaci úkonu provedené jinak než elektronicky | – | 
| Výše dávky nebo jiného plnění, pokud je předmětem úkonu | – | 
| Opravné prostředky | – | 
| Časté dotazy | 
 https://www.praha5.cz/zivotni-situace/umrti/ 
  | 
| Sankce | 
 zák. č. 301/2000 Sb. §79a (1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že 
 (2) Za přestupek podle odstavce 1 lze uložit pokutu do 10000 Kč. 
  | 
| Působnost | státní správa vykonávaná v přenesené působnosti. | 
| Oblast | zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení. | 
| Klíčová slova | matrika, úmrtní list | 
| Počátek platnosti popisu úkonu | – | 
| Konec platnosti popisu úkonu | – | 
| Výsledek úkonu vedený v základním registru nebo v agendovém informačním systému | ano |