Praha 5 vytváří koncepci školství, plánuje zvýšit počet míst v mateřských i základních školách

Jaké má krátkodobé i dlouhodobější cíle ve funkci? Jak městská část Praha 5 motivuje učitele, aby působili na jejím území? Jaké školy jsou rekonstruovány a jaké objekty rekonstrukce čeká?

Na otázky serveru Pražský patriot odpovídala Renáta Zajíčková (ODS), 1. místostarostka pátého městského obvodu, v jejíž gesci  je školství a občansko-správní agenda.

  •  Jaké aktuální problémy a výzvy musíte v oblasti školství na Praze 5 řešit?

Kromě běžné agendy jako jsou zápisy, dotační programy, soutěže nebo nové financování, mám před sebou nelehký úkol. Tím je vytvoření strategického dokumentu pro oblast školství Prahy 5. K tomu, aby takový dokument mohl vzniknout, je zapotřebí zjistit aktuální stav a potřeby našich škol. Z tohoto důvodu s týmem ředitelů a odborníků připravuji plošnou SWOT analýzu základních a později i mateřských škol. Současně aktualizujeme demografickou studii, která by měla definovat potřebné kapacity a výhledy pro nejbližší období. Z těchto analýz by měly vyplynout údaje důležité pro vytvoření koncepce škol a školek. Kromě toho připravuji s jiným týmem časopis o našich školách a školkách. Pilotní číslo by mělo vyjít letos v červnu.

  •  Přibydou další místa ve školkách a školách zřizovaných pátou městskou částí?

Ano, přibydou. Ale jak jsem uvedla v předchozí odpovědi, musíme nejprve znát demografické výhledy. V roce 2020 plánujeme rozšířit počet míst v mateřských školkách asi o 150 míst. Budeme navyšovat kapacitu i základních škol, například v ZŠ Tyršova.

  •  Které školy se budou rekonstruovat?

Rekonstrukce probíhají průběžně po celý rok. Nyní se dokončuje například nástavba patra v ZŠ Tyršova, o prázdninách se bude mírně rozšiřovat prostorové zázemí ve škole Pod Žvahovem nebo bude probíhat zateplování některých školních budov. Plánujeme půdní vestavbu v ZŠ Kořenského nebo rozšíření prostorového zázemí v ZŠ Drtinova.

  •  Je v plánu vznik dalších školních hřišť?

Vznik úplně nových hřišť neplánujeme. Školní hřiště se ale postupně rozšiřují a modernizují. Například u Základní školy Chaplinovo náměstí vzniklo nedávno nové dopravní hřiště, velkou modernizací prochází venkovní hřiště v ZŠ V Remízku na Barrandově.

  •  Některé městské části zvažují, nebo to už v jisté míře udělaly, zpřístupnit během odpoledne či večera školní hřiště pro veřejnost. Jak to má Praha 5?

Aktuálně byl vytvořen podrobný přehled využití tělocvičen a venkovních hřišť. Tento přehled jasně popisuje, která sportoviště jsou plně využívána a která méně. Obecně ale musím konstatovat, že sportoviště jsou v hojné míře využívána školami samotnými, sportovními kluby i veřejností. Volných hodin v průběhu pracovního týdne moc nezbývá.

  • Podporuje Praha 5 i alternativní školství na svém území?

Praha 5 je zřizovatelem waldorfské základní školy, které dokonce nyní rozšiřuje prostorové zázemí a modernizuje stávající objekty. Na území městské části se kromě toho nachází běžné i alternativní soukromé školy a školky. Městská část i tento typ škol podporuje například přiměřenou výší nájemného.

  •  Jak městská část motivuje učitele, aby působili na Praze 5?

Situace v personální oblasti je velmi neuspokojivá. Ředitelé škol bojují s nedostatkem jak pedagogického, tak i nepedagogického personálu. Chybí učitelky 1. stupně, také pedagogové předmětů jako jsou fyzika, ICT nebo hudební výchova. Těžko se shání vychovatelky, ale třeba také kuchařky, administrativní nebo pomocné síly. Z tohoto důvodu městská část zvýšila rozpočet pro rok 2019 o položku polovičního úvazku pro nepedagogy. Dle aktuálních potřeb si může každý ředitel navýšit nepedagogický personál právě o ten 0,5 úvazku. Stejně tak podporujeme i učitele. V rozpočtu městské části pro rok 2019 je položka, kterou se zvyšuje příplatek o 300 korun každému třídnímu učiteli nebo vedoucí vychovatelce. Většina našich škol a školek mají v objektech byty, které jsou využívány zaměstnanci. Praha 5 také přiděluje nízkometrážní byty například učitelům či zdravotním sestrám.

  •  Jaké jste si dala ve funkci místostarostky s odpovědností za oblasti školství a občansko – správní agendy na tento rok cíle?

Cílů mám mnoho, zmíním ty nejdůležitější. Chtěla jsem navýšit rozpočet pro školství, což se mi již povedlo. V roce 2019 chci zrealizovat již zmíněnou SWOT analýzu v základních školách a z ní vytvořit návrh strategického dokumentu. Také bych ráda vytvořila novou komunikační platformu, která by seznamovala občany s lidmi a procesy našich škol. Konkrétně se již připravuje časopis o školách a školkách. Ráda bych také více využívala potenciálu školských rad a chtěla zlepšit jejich fungování. Budu se podílet na oddělení/osamostatnění detašovaného pracoviště ZŠ Kořenského na Žvahově v Hlupočepích. Toto pracoviště bude od 1. září samostatnou školou a nyní začíná složitý proces rozdělování školy na dva samostatné subjekty.

  •  A jaké máte dlouhodobější cíle, tedy na celý zbytek volebního období?

Vypracovat střednědobou koncepci rozvoje školství, zdůrazňovat klíčovou úlohu zřizovatele, realizovat programové prohlášení Rady městské části a také realizovat program ODS. Chci také zvyšovat prestiž škol a školek, zdůrazňovat jejich klíčovou úlohu při vzdělávání a rozvoji dětí a prezentovat práci lidí zaměstnaných ve školách. Hodlám také výrazně podporovat ředitele škol jako lídry pedagogického procesu.

Zdroj: www.prazskypatriot.cz