Ministerstvo dopravy koordinuje přípravu velkých staveb na jihozápadě Prahy a na Berounsku
27/05/2025Berounský železniční tunel a rozšíření prvních kilometrů dálnice D5 a navazující části Pražského okruhu až ke Slivenci na tři pruhy v každém směru, to jsou dvě velké, celostátně významné dopravní stavby, které stát chystá podél jihozápadní hranice hlavního města. Proto se v Jinočanech 6. února 2025 setkali zástupci měst, obcí a městských částí z tohoto území s vedením Středočeského kraje, hlavního města Prahy a ministrem dopravy Martinem Kupkou. Právě jeho ministerstvu podléhají dvě velké investorské organizace, které oba projekty řídí.
Stavba železničního tunelu, na které pracuje Správa železnic, zatíží území především návozem strojů a stavebního materiálu a odvozem vyrubané horniny z trasy tunelu. A rozšíření okruhu a dálnice, chystané Ředitelstvím silnic a dálnic, vyžaduje přípravu mostů vedoucích přes okruh, která by měla proběhnout už v příštím roce.
„Na únorové schůzce jsme jednali o podmínkách další spolupráce, především o co nejlepší koordinaci a návaznosti úkolů. Všechny tři projekty přinesou do budoucna lepší dopravní podmínky, ale všechny zapojené organizace a úřady musejí sladit své aktivity, aby výstavba celé území neochromila. Města, obce a městské části žádaly o zastřešující koordinaci ze strany ministerstva dopravy, což jsem jako ministr vyslyšel a připravil způsob, jak to zajistit,“ říká Martin Kupka.
Proto vznikly pracovní skupiny, které zajistí plynulou koordinaci jednotlivých kroků v nejzatíženějších oblastech, jimiž jsou tzv. „zařízení staveniště“ u Slivence, Tachlovic a vyústění tunelu v Berouně, Chuchli a Hlubočepech.
První jednání pracovních skupin se uskutečnila v březnu. Slivenecká skupina jednala hlavně o prostoru „zařízení staveniště“, jeho dopravním napojení, zajištění příjezdu a odjezdu techniky a pracovníků na staveniště. Správa železnic do příštího jednání zpracuje analýzu potřebného počtu pracovníků na staveništi a prověří možnosti jejich ubytování. Účastníci diskutovali také možnost ponechat natrvalo zemní valy okolo zařízení staveniště. Dalšími tématy bylo využití rubaniny pro rekultivaci lomu Požáry, případně jako kameniva do betonu nebo suroviny pro vápenky.
Z prostoru Hlubočep zazněla snaha o vedení sítí ve sdružených kolektorech, což usnadní vybudování i následnou správu sítí, od portálu v Malé Chuchli místní samospráva vyslovila požadavek na zpracování studie dopadů na občany při demolici části Branického mostu, podrobnějšího harmonogramu prací a návrhu dočasných opatření při prováděných pracích včetně trvalého měření hluku. Zazněl také požadavek na zajištění náhrady stávající lávky pro pěší na Branickém mostě.
Příští jednání pracovních skupin se uskuteční počátkem června 2025. Bližší informace ke stavbě berounského tunelu jsou na webových stránkách Správy železnic.
Novostavba železniční trati Praha-Smíchov – Beroun.