Letiště: Provoz na hlavní dráze bude obnoven přesně podle plánu
14/08/2025Lidem, kterým kvůli rekonstrukci hlavní dráhy 06/24 od konce letošního března nad hlavami hučela startující nebo přistávající letadla, si konečně můžou oddychnout. Letišti Praha se podařilo dodržet náročný harmonogram uzavírky, provoz na modernizované trati bude obnoven v pátek 15. srpna odpoledne.
Projekt zahrnoval práce, které měly za cíl udržet dráhu ve standardech požadovaných předpisy a zvýšit její bezpečnost. Šlo například o opravy či výstavbu pojezdových drah a rekonstrukci části stokového systému kvůli zkapacitnění odvodu vod ze zpevněných ploch.
Během 137 dní odstávky se uskutečnilo sedmnáct koordinovaných stavebních a technologických akcí, a to včetně externích Ředitelství silnic a dálnic a Českého hydrometeorologického ústavu. Na výstavbě se podílelo 2 545 osob a ve vyčleněném prostoru se pohybovalo 2 325 pracovních vozidel. Celková plocha nových povrchů činí 49 346 m², což odpovídá zhruba rozloze sedmi fotbalových hřišť. „Dosud nikdy nebyla v rámci Letiště Praha svou plochou takto rozsáhlá akce realizována v tak krátkém čase, uvedla Hana van der Hoeven, vedoucí týmu Strategické komunikace a vztahy s okolím Letiště Praha.
Hlavní dráha, foto Letiště Praha
Modernizace hlavní dráhy, a tedy její dočasná uzavírka, ale bude pokračovat v přibližně stejném časovém rozsahu i v roce 2026. Všechny opravy nebylo podle van der Hoeven možné provést najednou v jednom roce, protože by probíhaly v měsících, kdy se častěji vyskytují mlhy. „Modernizace okolí dráhy je nezbytná s ohledem na požadované mezinárodní standardy a zvýšení provozní bezpečnosti,“ uzavřela.
Hluk potrápil hlavně obyvatele Barrandova, Hlubočep, Starých Butovic, Jinonic a Motola. „Pro občany Prahy 5 není jiné řešení než paralelní dráha,“ řekl už dříve místostarosta David Dušek (STAN) s tím, že podmínkou výstavby je závazek Letiště Praha, že mezi 24. až 5.30 hodinou nebude na letišti přistávat ani vzlétat žádné letadlo.
Smíchovská radnice s ruzyňským letištěm intenzivně jedná o kompenzacích kvůli zvýšenému hluku. „Máme předběžnou dohodu, že letiště přispěje významnou částkou na opravu a doplnění sportovního zázemí ZŠ Tyršova v Jinonicích,“ přiblížil aktuální stav Dušek, který se za městskou část schůzek účastní. Část peněz by Praha 5 měla obdržet ještě letos, větší díl pak příští rok.
Projekt je rozpracovaný delší dobu. Původní záměr pochází z 60. let. V uplynulém desetiletí vydalo k projektu ministerstvo životního prostředí kladný posudek EIA neboli posouzení vlivu na životní prostředí, letiště pak zažádalo o územní rozhodnutí. Loni byl tento proces znovu zahájen u středočeského stavebního úřadu poté, co byly zamítnuty kasační stížnosti a zpochybnění umístění stavby v územních plánech. Věříme, že letos získáme nepravomocné územní rozhodnutí a budeme moct zažádat o stavební povolení. Se zahájením výstavby paralelní dráhy počítáme po roce 2030, stojí na stránkách letiště s tím, že po jejím zprovoznění je v plánu zrušení vedlejší ranveje.