Chcete ušetřit na elektřině nebo plynu? Přihlaste se do e-Aukce!

30/04/2013

Voda, elektřina, zemní plyn, to jsou zdroje energie, bez kterých si nedokážeme představit svoji existenci, zároveň však za ně utrácíme nemalé finanční částky. Většina z nás se domnívá, že jediným způsobem, jak můžeme snížit pravidelné měsíční výdaje, je omezení spotřeby energií.

Ve skutečnosti to jde i jinak – nákupem energií formou e-Aukce. Tento způsob ale není určen jednotlivcům. Domácnosti nebo malí podnikatelé nemají šanci získat výhodnější ceny, protože jejich odběr je příliš nízký, navíc běžný člověk nemá čas obíhat všechny dodavatele, studovat jejich složitě sepsané smlouvy a podmínky a pátrat, kdo mu nabídne skutečně nejvýhodnější ceny.

Z toho důvodu se městská část Praha 5 rozhodla ve spolupráci se společností eCENTRE nabídnout občanům, podnikatelům a bytovým družstvům nákup silové elektrické energie a zemního plynu formou elektronické aukce, do které se může přihlásit zdarma kdokoliv v oblasti celé Prahy a blízkého okolí. Za tuto službu nehradíte žádné poplatky.

Co je to e-Aukce?

Elektronická aukce, nebo také e-Aukce, je princip obchodování provozovaného ve virtuálním prostředí a funguje podobně jako dražba, pouze s tím rozdílem, že dodavatelé snižují své ceny. Větší množství zájemců – domácností nebo podnikatelů sdruží svou poptávku po elektřině a plynu do jednoho velkého balíku a nabídnou jej všem dodavatelům na trhu v e-Aukci. Aukce probíhá elektronicky na internetu. Dodavatelé vidí množství poptávané energie v jednotlivých tarifech, nejnižší cenu a svou cenu, kterou můžou dále snižovat, dokud aukce neskončí. Nevidí jaké odběratele draží, nevidí konkurenty, ani kolik jich je. Vše je anonymní a bez možnosti jakéhokoliv ovlivnění.

Jak se přihlásit do e-Aukce?

Přijďte od 6. do 31. května na jedno z našich kontaktních míst a s sebou přineste kopii smlouvy se stávajícím dodavatelem, a to včetně všech dodatků a obchodních podmínek a také kopii ročního vyúčtování spotřeby elektřiny a plynu. Podklady od vás zkontrolujeme, převezmeme a uzavřeme s vámi smlouvu, která vám zajistí účast v e-Aukci. Pozor, smlouvu s námi musí vždy podepsat člen rodiny, který je i na smlouvách s dodavateli.

Kontaktní osoba: Mgr. Jakub Šafránek
Hotlinka: 775 933 823 (poplatek za hovor dle vašeho tarifu)
E-mail: jakub.safranek@ecentre.cz
www.praha5.cz | www.safranek-ecentre.cz | www.ecentre.cz

Kam pro informace?

Veškeré informace získáte na kontaktních místech, které zřídila společnost eCENTRE ve spolupráci s městskou částí Praha 5. Od 6. do 31. května 2013 pro vás budou otevřena kontaktní místa na těchto adresách:

  • Infocentrum Štefánikova, Štefánikova 13-15 – od pondělí do pátku od 13:00 do 19:00
  • Poliklinika Barrandov, Krškova 807/21, odbor sociální – každé pondělí, středu a pátek od 13:00 do 19:00
  • Základní škola Tyršova, U Tyršovy školy 1/430 – každé úterý a čtvrtek od 14:00 do 18:00

Slovo starosty

Vážení spoluobčané,

stálé zdražování a rostoucí náklady na energie a provoz našich domácností jsou jednou z nejčastějších věcí, které nám dělají vrásky. I z toho důvodu jsme se rozhodli, že občanům městské části Praha 5 nabídneme možnost odlehčení od problémů, a pomůžeme se snížením finančních nákladů na domácnost. Když jsme se dozvěděli, že Říčany a další města pořádají elektronické aukce pro občany, sledovali jsme tento trend. Nakonec jsme takový způsob snižování nákladů vyhodnotili jako prospěšný, obzvláště, když společnosti eCENTRE, která aukce pořádá, nehradíme žádné poplatky a přihlásit se je možné zdarma.

Ing. Miroslav Zelený,

starosta MČ Praha 5

Funguje to? Důkazem jsou Říčany!

Čím více nás bude, tím nižší ceny získáme!  Tak jednoduše lze shrnout princip e-Aukce. Důkazem úspěšného spojení domácností s cílem zvýšit svou atraktivitu na trhu a dosáhnout nižších cen jsou Říčany a jejich obyvatelé. Pomocí aukce občané uspořili více než 6,8 milionu korun!

Podařilo se nám něco, čemu jsme ani sami nevěřili. V prvé řadě nás překvapilo, že se spojilo přes 450 domácností, které tak daly dohromady objem 27 milionů korun. To je už velmi slušný balík, o který pak samozřejmě dodavatelé projevili zájem,“ uvedl starosta města Říčany Vladimír Kořen.

Díky spojení domácností do sdružené poptávky a využití elektronické aukce se obyvatelům Říčan podařilo ušetřit neuvěřitelných 16,5 procent na silové elektřině a 29,9 procent u zemního plynu. Celkově obyvatelé díky aukci ušetřili 6,846 milionů korun. To jsou peníze, které by lidé zaplatili, pokud by nenašli odvahu změnit dodavatele.

Zeptejte se na besedě!

V úterý 14. května se od 16:30 uskuteční setkání se zástupci společnosti eCENTRE a starostou Prahy 5 Ing. Miroslavem Zeleným. Účastníci besedy v sále Zastupitelstva MČ Praha 5, Štefánikova 13/15, získají podrobné informace k chystané e-Aukci elektřiny a plynu.

Z čeho se skládají platby a co je možné soutěžit?

Zjednodušeně můžeme říci, že platby za energie, které hradíte, se skládají z těchto částí:

  • Regulovaná složka – především cena za distribuci energie (elektřiny či zemního plynu), která je každoročně pevně stanovena Energetickým regulačním úřadem a nelze ji tudíž soutěžit.
  • Neregulovaná složka – výši této části si dodavatelé stanovují sami, a tudíž lze soutěžit v e-Aukci
  • Neregulovaná složka u elektřiny jedná se o cenu za silovou elektřinu (tedy skutečně dodanou do Vašich zásuvek) v kWh a dále pevnou cenu za měsíc (poplatek za činnost dodavatele, například za tvorbu vyúčtování, evidenci, apod.). V e-Aukci soutěžíme neregulovanou část, tedy silovou elektřinu. Tato tvoří cca 40% z celkové platby.
  • Neregulovaná složka u zemního plynujedná se o cenu za samotnou spotřebu zemního plynu včetně stálého měsíčního poplatku. V e-Aukci soutěžíme neregulovanou část. Tato tvoří až 80% z celkové platby.

Nejčastější otázky a odpovědi

Je účast v aukci pro obyvatele nějakým způsobem zpoplatněna?

Ne, obyvatelé nehradí žádné poplatky. Aukce je pro občany zcela zdarma!

Pokud nedojde ke snížení ceny oproti stávajícímu dodavateli, nebo dojde ke snížení ceny pouze u elektřiny nebo pouze u plynu, musí obyvatelé uzavřít smlouvy s vítěznými dodavateli?

Nikoliv, pokud by cena vysoutěžená v e-Aukci byla vyšší, než je stávající cena klienta, klient není povinen uzavírat smlouvu s novým (vítězným) dodavatelem. Pokud dojde ke snížení ceny pouze u jedné komodity, může klient uzavřít jen smlouvu na danou komoditu. Smlouvy na dodávky jednotlivých komodit jsou na sobě naprosto nezávislé. Běžně však v elektronických aukcích na dodávky komodit elektřina a zemní plyn dosahujeme úspor v rozmezí 10-30 %. Domácnosti mají reálnou šanci ušetřit.

Kolik domácností se musí k aukci přihlásit, aby se dosáhlo očekávané snížení cen?

Čím větší bude počet domácností (objem poptávané energie), tím nižší ceny je možné dosáhnout. Předběžně počítáme s účastí cca 3000 domácností. Je možné spojit domácnosti z různých městských částí dohromady, počítáme s účastí občanů i z okolí.

Mohou se přihlásit i podnikatelé?

Ano, počítáme i s účastí podnikatelů.Zejména majitelé restaurací a různých provozoven mají také šanci si výrazně snížit náklady.

Mohou se obyvatelé účastnit e-Aukce, když mají uzavřenou smlouvu na dobu určitou, např. do dubna 2014?

Ano, mohou, elektronická aukce je realizována na období 2 let a tito uživatelé se tedy mohou k odběru připojit po uplynutí jejich stávající smlouvy, a to na dobu zbývající. Po uplynulých dvou letech bude opětovně vyhlášena e-Aukce.

V jakém termínu bude možné začít s odběrem energií od nových dodavatelů?

Termíny zahájení odběru od vybraných dodavatelů záleží na výpovědních lhůtách smluv stávajících dodavatelů. U každé domácnosti budou tedy různé. Standardně bývá výpovědní lhůta 3 měsíce. V takovém případě, když bude výpověď podána do konce března, může dodávka od nového dodavatele na základě nové smlouvy začít od července.

Proč musím eCENTRE předávat kopii smlouvy a ročního vyúčtování?

Chceme občanům pomoci s jejich náklady, proto nejdříve pořebujeme vědět, jaké jsou a proto je důležité, abychom od občanů dostali vyúčtování za 12 měsíců. Smlouvu s dodavatelem potřebujeme, abychom věděli, kdy a jak se dá případně vypovědět a jaké jsou další podmínky smlouvy. Zajišťujeme občanům 100% administrativní servis, což znamená, že s novým dodavatelem vyřídíme veškeré náležitost a lidé se nebudou muset přechod k novému dodavateli zajišťovat sami.

Kde mohou obyvatelé zjistit, na jak dlouhé období mají uzavřenou smlouvu se stávajícím dodavatelem, pokud to není z jejich smlouvy zcela zjevné?

Stačí přijít na jedno ze tří kontaktních míst a proadit se s pořadateli aukce, kteří mohou informaci zjistit od stávajícího dodavatele.

Jaké jsou záruky, že během 2 let trvání smlouvy nedojde ke změně ceny ze strany dodavatele?

Dodavatelé před aukcí musí akceptovat zadávácí podmínky, které obsahují různé garance, mimo jiné  i garanci nezvyšování ceny po dobu trvání smlouvy a 100% garanci tolerance odběru, což znamená, že pokud lidé odeberou méně elektřiny nebo plynu, než v minulém roce, není to problém.

Informace naleznete na praha5.cz

Kontakt

Městská část Praha 5
nám. 14. října 1381/4
150 00 Praha 5

Tel.: +420 257 000 511 E-mail: podatelna@praha5.cz

ID datové schránky: yctbyzq

Podrobné kontakty a úřední hodiny

Sociální sítě