Důvěra v IT

Datum interpelace:
12. 09. 2023
Datum odpovědi:
05. 10. 2023
Interpelující:
RNDr. Radomír Palovský, CSc.
Interpelovaný:
Ing. Filip Karel, Ph.D.
Příloha interpelace:
Příloha odpovědi:

Interpelace:

Vážený pane radní Karle,

V průběhu letních měsiců rada schválila několik výběrů dodavatelů IT a včera rada schválila zadání nadlimitní zakázky na servery. Nicméně žádné zadání nebylo předloženo k posouzení komisi informačních technologií a pokud nějaké analýzy byly provedeny, co vlastně informační technologie na Praze 5 potřebují, tak ty také nebyly předloženy komisi. Ano souhlasím s tím, že obměna hardwarového vybavení městské části je potřeba, ale otázka je vždy jaké. Informační technologie v zásadě dopravují data, a podobně jako v dopravě materiálního zboží, záleží na tom kolik zboží/dat a jakým směrem se dopravují. Pokud by v logistické firmě někdo nakoupil kamiony místo dodávek, bylo by to velmi nehospodárné. A bylo by to vidět. V IT pokud někdo nakoupí výrazně naddimenzované zařízení, pozná a porozumí tomu velmi málo lidí a fakticky to následně neuvidí nikdo, protože zařízení se umístí v servrovně a je velmi podobné jako jiné zařízení dvakrát levnější a i dvakrát dražší. Rozdíl je pouze v technických parametrech. Jedním ze schválených projektů byly RMČ/30/905/2023 „Rozhodnutí a Oznámení centrálního zadavatele o výběru dodavatele“ který řeší výměnu síťové infrastruktury, za cenu přes 13 milionů. No v úřadu máme něco přes 300 zaměstnanců, když bychom tedy uvažovali něco kolem 400 použitelných síťových zásuvek, tak cena je přes 30 000 Kč za jednu zásuvku. Tedy jedna síťová zásuvka stojí fakticky více než je cena počítače na druhé straně. Chápu to v případě vysokovýkonných pracovních stanic, ale pro běžné kancelářské počítače mi to připadá hodně. Nicméně na to se ptát nebudu. Chci odpověď na jedinou malou otázku.

Věříte panu Listíkovi, obviněnému v kauze Dozimetr? Prosím o jednoznačnou odpověď Ano věřím nebo Ne nevěřím. A rád bych, aby jste byl schopen mi odpovědět teď a tady.

Radomír Palovský
TOP 09

Odpověď:

Odpověď na interpelaci

Vážený pan
RNDr. Radomír Palovský
TOP 09

V Praze dne 4.10.2023

Vážený pane zastupiteli,
děkuji za váš dotaz i zájem o oblast informačních technologií na úřadě MČ Praha 5. Moje odpověď bude v určitých bodech obdobná jako odpověď na interpelaci vašeho kolegy, pana Kavalírka. Předně bych chtěl uvést, že na komisi IT, jejímž jste členem, jsou k projednání pravidelně předkládány obecné koncepční materiály i dokumenty, které se věnují konkrétním dílčím záležitostem. Například všechny plánované veřejné zakázky v oblasti IT pro rok 2023 byly předloženy na jednání Komise IT dne 18. 5. 2023 (https://zastupitele.praha5.cz/usn/#!Bod/96953). Mimořádným přezkumem prošly všechny zakázky za období od listopadu 2022 do dubna 2023. Výsledky tohoto přezkumu byly předloženy na jednání Rady městské části (https://zastupitele.praha5.cz/usn/#!Bod/97067) a byly rovněž předány Kontrolnímu výboru. Aktuální verze plánu veřejných zakázek bude předložena na říjnové zasedání komise IT.
Ve vaší interpelaci zmiňujete dvě konkrétní zakázky, kterým se budu věnovat v následující části své odpovědi.
První vámi zmiňovanou zakázkou je “Nákup serverové infrastruktury” (veškeré informace o této zakázce jsou veřejně dostupné zde: https://zakazky.praha5.cz/contract_display_1214.html). Vaší hlavní otázkou je způsob definování parametrů zakázky – Vašimi slovy “zda nekupujeme kamiony místo dodávek”. Definice parametrů této zakázky vyšla ze současného stavu – tedy pokud bych použil vaše přirovnání, tak kupujeme stejná auta, jen samozřejmě modernější, výkonnější a se zajištěnou podporou. Potřebnost této zakázky vyplývá zejména z toho, že aktuálně disponujeme pouze jedním serverovým prostředím, což je v rozporu s bezpečnostními i provozními standardy a tato skutečnost je také zmíněna v auditech, které si MČ nechala v uplynulých letech zpracovat.
Druhá veřejná zakázka (pořizování licencí a podpory k produktům Cisco Systems a souvisejících služeb) byla soutěžená na základě uzavřené rámcové dohody mezi MVČR a jednotlivými subjekty. Na základě této rámcové smlouvy nakupují síťové produkty v podstatě všechny orgány státní správy i samosprávy. Součástí zadávací dokumentace zakázky jsou běžné uživatelské L1 switche pro cca 1200 uživatelských portů (v průměru na jednoho uživatele vycházejí tři síťové zásuvky) a cca 500 systémových portů pro další síťová propojení. Dále pak L2 a L3 switche dle běžných standardů síťové infrastruktury, WIFI AP včetně potřebného kontroléru a HA sada Firewallu. A sám jistě víte v kolika budovách úřad MČ Praha 5 sídlí a jakého charakteru tyto budovy jsou. Počet a charakter potřebných Wi-Fi prvků nebyl stanoven “od stolu”, ale na základě důkladného měření. Nové prvky umožní i postavení nové síťové infrastruktury – tedy pokud bych se opět držel vašeho “dopravního” přirovnání – umožní i lepší řízení dopravy dat v rámci úřadu, a tedy i urychlení provozu a samozřejmě také vyšší bezpečnost datových toků. Ze strany uživatelské k tomu dodám jen tolik, že např. špatně fungující Wi-Fi řešíme prakticky od našeho nástupu na úřad.
Pro všechny zakázky s takto vysokou hodnotou plnění platí, že veškeré informace, včetně zadávací dokumentace s konkrétními parametry, jsou zveřejněné na profilu zadavatele MČ Praha 5 (https://zakazky.praha5.cz/). Máte-li u jakékoliv zakázky jakoukoliv konkrétní pochybnost, neváhejte se na mě obrátit. Určitě není problém ji buď na komisi IT nebo i individuálně do detailu prodiskutovat. Velmi obtížně se ale reaguje na otázky či pochybnosti typu “není to náhodou nehospodárné?”.

Závěrem mi dovolte odpověď na Vaši přímou otázku, zda věřím panu Listíkovi či nikoliv. Dokud není komukoli prokázána vina pro konkrétní trestní čin, musí na něj být nahlíženo jako na osobu bezúhonnou. Vycházím z osobní zkušenosti, dle které mohu potvrdit, že práce, kterou odvádí, je velmi kvalitní. Mou důvěru tedy má.
Stejně jako u Vašeho kolegy, pana Kavalírka, jsem rád, že o oblast IT projevujte zájem. Jsem připraven s Vámi o rozpočtu, investicích i o čemkoliv dalším diskutovat. V tomto směru tedy považuji za nepochopitelné, že pravidelně nehlasujete pro schválení programu komise IT. Na tuto komisi překládáme informace a dokumenty, které poptáváte, ale paradoxně následně Vámi není schválen program jednání.
Stejně tak platí pozvání na odbor nebo ke mně k vysvětlení čehokoliv, co vás zajímá.

S pozdravem

Ing. Filip Karel, Ph.D

Kontakt

Městská část Praha 5
nám. 14. října 1381/4
150 00 Praha 5

Tel.: +420 257 000 511 E-mail: podatelna@praha5.cz

ID datové schránky: yctbyzq

Podrobné kontakty a úřední hodiny

Sociální sítě