Činnost uvolněné předsedkyně Výboru životního prostředí a veřejného prostoru a absence záznamu kontaktů a schůzek

Datum interpelace:
20. 06. 2023
Datum odpovědi:
19. 07. 2023
Interpelující:
Mgr. Jan Klusoň
Interpelovaný:
Linda Neubergová
Příloha odpovědi:

Interpelace:

Linda Neubergová
předsedkyně Výboru životního prostředí a veřejného prostoru
Štefánikova 13-15
150 00 Praha 5

Téma: Činnost uvolněné předsedkyně Výboru životního prostředí a veřejného prostoru a absence záznamu kontaktů a schůzek

Interpelace

Vážená paní předsedkyně,
velice děkuji za Váš souhlas, že veřejnost má právo na informace o tom, jakou práci vykonávají politici placení z veřejných prostředků. Pokud je pravda, jak sama uvádíte, že Váš pracovní program v rámci funkce uvolněného zastupitele pro životní prostředí a veřejný prostor je tak pestrý a bohatý, jistě nebudete mít problém Vaši činnost pro občany Prahy 5 blíže specifikovat a konkretizovat. Pokud byste do budoucna měla přece jenom problém tyto záznamy Vaší pracovní náplně vést, mohu Vám doporučit například program eFIT, kterým Vaše koalice obdarovala zaměstnance úřadu MČ Praha 5. Jistě sama uznáte, že by bylo velmi nespravedlivé, pokud by zaměstnanci byli nuceni dopodrobna uvádět vlastní pracovní činnost a jejich výstupy, zatímco uvolnění zastupitelé placení z veřejných prostředků nikoliv. Byl bych velmi nerad, kdyby radnice Prahy 5 uplatňovala dvojí metr vůči zaměstnancům úřadu a jejich politickým zástupcům.
Dále bych chtěl reagovat na Vaši odpověď týkající se nemožnosti zpětného poskytnutí času a míst několik měsíců zpátky v rámci mé první interpelace na Vaši pracovní činnost. Je zvláštní, že nejste schopna alespoň pro část Vašich aktivit tento výstup poskytnout. Ve svém výčtu činností například uvádíte část programového prohlášení, že se zasadíte o větší čistotu pěší zóny Anděl, ale i ostatních zón na Praze 5. V rámci této agendy gesční radní Milan Vrkoč pro veřejný prostor a životní prostředí na sociálních sítích již několikrát uvedl, že absolvoval jednání s dodavateli úklidových služeb za účelem zkvalitnění úklidu. Jak sama uvádíte, aktivně spolupracujete s gesčním radním na projektech životního prostředí a veřejného prostoru. Zároveň Pirátská strana vede veřejnou evidenci kontaktů a schůzek, ve které není uveden jediný Váš záznam jakékoliv proběhlé schůzky od doby, kdy jste byla uvolněna pro tuto funkci.
Rád bych zde nyní přečetl popis evidence kontaktů a schůzek z pirátských webových stránek: „V Evidenci kontaktů a schůzek Pirátské strany naleznete záznamy kontaktů a schůzek našich představitelů, zastupitelů, zástupců v různých veřejných funkcích, ale i členů. Zveřejňujeme kontakty a schůzky s představiteli byznysu, ostatních politických stran, neziskových sdružení a jiných subjektů, které chtějí zjistit od našich představitelů informace nebo ovlivnit jejich rozhodování, ale také případy, kdy takové lidi kontaktujeme z různých důvodů my.“
V této souvislosti bych se chtěl zeptat, proč nebyly v této evidenci zveřejněny proběhlé schůzky s dodavateli těchto úklidových služeb, a pokud bylo důvodem, že jste nebyla na ně přizvána gesčním radním Milanem Vrkočem, jaký byl důvod Vaší neúčasti na těchto schůzkách, když jednoznačně souvisí s Vaší činností?
Dále bych rád požádal o vysvětlení, proč v evidenci doposud není uveden jediný zveřejněný záznam jakékoliv schůzky či jednání z Vaší strany od doby Vašeho uvolnění pro funkci veřejného prostoru a životního prostředí (tj. Listopad 2022). Pokud, jak sama uvádíte, je Vás pracovní program tak nabitý a pestrý, jistě byste měla mít již minimálně několik (ne-li desítky) proběhnutých jednání a zaznamenaných výstupů za účelem zkvalitnění veřejného prostoru a životního prostředí v Praze 5 s řadou různých subjektů. Ostatně pan radní Milan Vrkoč od doby svého zvolení radním (tj. Listopad 2022) na svých sociálních sítích uvedl, že již jednal mnohokrát se zástupci TSK, úklidovými firmami, s neziskovou organizací Holubi v nouzi z.s., starostkou Šárkou Zdeňkovou z Hnutí pro Prahu 11, se zástupci obchodních společností Billa a Albert aj.
Všechny uvedené schůzky a jednaní, o kterých pan radní Vrkoč píše, souvisí s Vaší agendou životního prostředí a veřejného prostoru, pro kterou jste byla zastupitelstvem uvolněna a pobíráte za něho plat z veřejných prostředků. Zároveň pan radní Milan Vrkoč v žádným ze svých příspěvků explicitně nezmiňuje s Vámi aktivní spolupráci. (vy ve své odpovědi naopak ano) Můžete tedy vysvětlit, proč jste se neúčastnila výše uvedených schůzek, a pokud jste na jednáních byla, proč jste o nich jako členka pirátské strany neuvedla žádný záznam v evidenci schůzek a kontaktů?
Dále ve své odpovědi činností související s Vaší vykonávanou agendou uvádíte další části programového prohlášení a konkrétních cílů např: „Budeme intenzivně řešit problém motolské skládky ve spolupráci s hl. m. Prahou, státem i EU, budeme úzce spolupracovat s IPR Praha na projektu Pražská stromořadí, v rámci nových stavebních záměrů budeme od developerů vyžadovat přesné plány odpadového hospodářství a chytré vyvážení odpadů.“ Zároveň uvádíte ve své odpovědi, že vedete a účastníte se schůzí vztahujících se k věcné realizaci své agendy.
Chtěl bych se tedy zeptat, kolik schůzek s výše uvedenými subjekty jste od doby svého uvolnění absolvovala, a pokud tato jednání skutečně proběhla, proč znovu o nich není uveden jediný záznam v evidenci schůzek a kontaktů pirátské strany?
Předem děkuji za Vaši odpověď konkrétních činností a vysvětlení absence jakýchkoliv záznamů o proběhlých schůzkách v evidenci kontaktů a schůzek pirátské strany. Věřím, že jako členka pirátské strany, která prosazuje svobodný přístup jednotlivců k informacím a v rámci pirátského dvanáctera prosazuje transparentní jednání, jistě nebudete mít problém tento záznam pracovní činnosti poskytnout.
Vzhledem k výše uvedenému Váš žádám, abyste vypracovala Váš přehled pracovních aktivit a to od 25.4. 2023 (tedy od mého prvního vzneseného dotazu na Vaši činnost na zastupitelstvu) do dnešního dne 20.6. 2023, a to včetně času a místa. V tomto výčtu činností prosím neuvádějte pracovní aktivity, které nesouvisejí s Vaší agendou, pro kterou jste byla uvolněna.
V Praze dne 20.6. 2023

………………………………………..
Mgr. Jan Klusoň
zastupitel MČ Praha 5

Odpověď:

Vážený pan
Jan Klusoň
Zastupitel MČ Praha 5
Praha, 19. 7. 2023
Odpověď na interpelaci z 5. zasedání Zastupitelstva MČ Praha 5 ze dne 20.6.2023

 

Vážený pane zastupiteli,

dovolte mi reagovat na Vaši interpelaci vznesenou na 5. zasedání zastupitelstva městské části Praha 5 konaném dne 20. 6. 2023, ráda bych se tedy vyjádřila.
Na 4. zasedání zastupitelstva jste odkazoval na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 10. 2014 č.j. 8 As 55/2012-62 a citoval část jeho odůvodnění zabývající se obecnou úvahou nad kontrolou veřejné moci ve vztahu k jejímu zneužití.

Jak jsem již zmiňovala ve své odpovědi na interpelaci ze 4. zasedání zastupitelstva, předmětný judikát se zabývá poskytováním informací o platech zaměstnanců placených z veřejných prostředků. Volený zastupitel však zaměstnancem není a zastupitelstvo obce o výši odměn uvolněných členů nerozhoduje. Odměna je uvolněným členům zastupitelstva obce poskytována ze zákona (je nároková), a proto je i veřejně známa. Její konkrétní výši stanoví ve své příloze nařízení vlády č. 318/2017 Sb. ve znění pozdějších předpisů, a to v částce, která odpovídá zastávané funkci a velikostní kategorii obce. Zastupitelstvo obce výši odměny nepřímo determinuje určením funkcí, pro které budou členové zastupitelstva obce uvolněni, a tím, že dotyčné členy zastupitelstva do těchto funkcí zvolí. V případě, že je uvolněný člen zastupitelstva zvolen do více funkcí souběžně, náleží mu odměna jen za jednu z nich, a to za tu, za kterou náleží odměna nejvyšší.

I z toho je zřejmé, že zákonodárce počítá s tím, že uvolněný zastupitel vykonává více funkcí. Naopak však zákon nepočítá s tím, že by uvolněný zastupitel měl vést nějaký „timesheet“ svých činností a úkonů. Uvolněný člen zastupitelstva si organizuje výkon činností podle potřeb a tak, aby efektivně vykonával svou funkci. Na výkon funkce zastupitele se nevztahují žádné pevné úřední hodiny, funkci vykonává neustále.

 

Co se týká Vaší interpelace z 5. zasedání:

Evidence kontaktů a schůzek je dobrovolná. Co je ale povinné, tak vykazovat lobbistický kontakt. Netýká se to ale práce spojené s voleným mandátem na radnici. Zapisujeme ho v případě, pokud bych se setkala s možnými lobbisty mimo mandát. A v případě, pokud mám podezření, že bych mohla být lobbována.
S panem radním Milanem Vrkočem schůzky absolvuji, pokud mi to můj časový rozvrh dovoluje. Dále bych chtěla upozornit, že výstup na FB není evidencí spolupráce, tedy nelze z něj cokoliv vyvozovat.
V rámci řešení Motolské skládky jsem se společně s panem radním setkala dvakrát s náměstkyní primátora paní Janou Komrskovou. Samostatně jsem s ní na toto i jiná témata související s životním prostředím byla v kontaktu vícekrát. V rámci projektu Pražské stromořadí jsem se zatím s nikým nesetkala. Ráda bych Vás ale upozornila, že Programové prohlášení je plán na 4 roky. Není to plán na půl roku od voleb.

Samozřejmě souhlasím s tím, že veřejnost má právo na informace o tom, jakou práci vykonávají politici placení z veřejných prostředků. Proto mi dovolte popsat, jakou práci jsem v uvedeném období vykonávala.
Pokud se ptáte na druh mnou vykonávaných aktivit a činnosti, pak se jedná zejména o:

  • zpracování podkladů pro jednání výboru,
  • komunikace se členy výboru,
  • vedení jednání výboru,
  • tvorba dokumentů a podkladů vztahujících se k věcné realizaci své agendy,
  • Vedení a účast na schůzích vztahujících se k věcné realizaci své agendy,
  • Příprava na jednání a účast v dalších výborech a komisích,
  • Aktivní spolupráce s gesčním radním na projektech životního prostředí a veřejného prostoru, včetně spolupráce s s náměstkyní primátora,
  • počet pracovních hodin strávených ve funkci od 25. 4. do 19. 6.: 305 hod.

 

Oceňuji váš zájem o agendu životní prostředí a veřejný prostor. Kterýkoliv zastupitel i kterýkoliv občan Prahy 5 může přijít přímo za mnou a seznámit se s dalšími podrobnostmi. Tímto Vás tedy zvu na schůzku, kde si můžeme o moji náplni práce osobně promluvit. Můžeme se pobavit i o systému práce členů Pirátské strany a dalších souvisejících otázkách. Třeba budete mít zájem se stát naším příznivcem.

 

S pozdravem,

 

Linda Neubergová

Kontakt

Městská část Praha 5
nám. 14. října 1381/4
150 00 Praha 5

Tel.: +420 257 000 511 E-mail: podatelna@praha5.cz

ID datové schránky: yctbyzq

Podrobné kontakty a úřední hodiny

Sociální sítě