Žlutá tramvaj varuje: Neskákej mi pod kola!

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ve spolupráci s BESIPem, Policií ČR, ROPIDem a MHMP vyslal od středy 27. března 2019 na koleje žlutou tramvaj typ T3R.P s nepřehlédnutelným žlutočerným polepem „Neskákej mi pod kola!“. Zahájil tak osvětovou kampaň zaměřenou na prevenci srážek tramvají s chodci, jejichž počet obecně každým rokem stoupá, přičemž v loňském roce došlo k nejvyššímu počtu tragických nehod – osm chodců zemřelo následkem srážky s tramvají.

Dopravní podnik se proto rozhodl v komunikaci přitvrdit. Přední část „osvětové“ tramvaje zaujme lebkou, na bocích jsou siluety obětí, které jejich nepozornost stála život. V zadní části vozu je umístěn slogan, ze kterého zamrazí: „Pomoz mi nezabíjet!“.

Ze strany DPP se ale nejedná o plané strašení občanů hlavního města. Vzhledem k tomu, že jen za loňský rok po srážce s tramvají zahynulo celkem 8 lidí, dramatické slogany i polep jsou zcela na místě. „Největší nebezpečí hrozí při neopatrném přecházení vozovky. Mnoho lidí si však stále bohužel neuvědomuje, že tramvaj má podle pravidel silničního provozu přednost. Pokud se nám díky této drsnější osvětové kampani podaří zachránit byť jeden jediný lidský život, akce bude mít smysl,“  uvedl Petr Witowski, generální ředitel a předseda představenstva DPP.

„Počet obětí střetu s tramvají v hlavním městě loni výrazně narostl. Takové nehody si bohužel vyžádaly osm životů. Nepozornost řidičů  chodců je stále více rizikovým faktorem, na který se BESIP ve svých kampaních zaměřuje. Zatímco u střetů chodce s automobilem je ve většině případů viníkem řidič, právě u střetů s tramvajemi bohužel fatálně chybují sami chodci. Často si například neuvědomují, že tramvaj má na přechodu přednost. Brzdná dráha nezatížené tramvaje z 50 km/h činí cca 42 m, při zatížené ještě více. Osobní vůz stejnou rychlost ubrzdí na cca 13 metrech,“ připomněl Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

Hlavním smyslem bezpečnostní akce je prostřednictvím výrazného (a možná i šokujícího) polepu udržet pražské cestující v bdělosti a v důsledku toho snížit počet nehod způsobených střety tramvají s chodci. Kampaň, určená pro širokou veřejnost, si klade za cíl odradit chodce od zbytečného riskování. DPP každoročně vynakládá obrovské úsilí do osvěty, ale tradiční způsoby komunikace se neukázaly jako účinné.

Nejčastější chyby chodců ve vztahu k tramvajím (s často fatálními následky)

  • Nedání přednosti tramvaji na přechodu pro chodce.
  • Přecházení těsně před tramvají (řidič vás často nemá šanci zahlédnout).
  • Nahlížení před tramvaj ve snaze přeběhnout na chodník (z protisměru může vyjet míjející tramvaj).
  • Vstoupení do cesty rozjíždějící tramvaji (dochází k nesprávnému odhadu brzdné dráhy tramvaje).
  • Samostatnou kapitolou jsou také chodci se sluchátky na uších, kvůli kterým neslyší přijíždějící tramvaj a nedokáží tak včas zareagovat na blížící se nebezpečí.

 

Rok Počet srážek tramvaje s chodcem Počet úmrtí
2018                              104           8
2017                             111           3
2016                              75           2
2015                              99           4
2014                              90           4
2013                              82           6

Zdroj: DPP,  statistika zahrnuje pouze úmrtí do 24 hodin po nehodě.

nebo na facebookovém profilu projektu.