ŽÚ – Nahlášení změn a doplnění údajů a dokladů, které jsou stanoveny pro ohlášení živnosti (pro žádost o koncesi)

Položka situace Popis situace
1. Identifikační číslo návodu:

(bude doplněno následně)

2.

(bude doplněno následně)

3. Název:

ŽÚ - Nahlášení změn a doplnění údajů a dokladů, které jsou stanoveny pro ohlášení živnosti (pro žádost o koncesi)

4. Popis:

Podnikatel je povinen živnostenskému úřadu oznámit všechny změny a doplnění týkající se údajů a dokladů, které jsou stanoveny pro ohlášení živnosti, a předložit doklady o nich do 15 dnů ode dne jejich vzniku; to neplatí, pokud jde o změny a doplnění již zapsané v základních registrech, v obchodním rejstříku nebo v informačním systému evidence obyvatel, pokud je podnikatel státním občanem České republiky, anebo v informačním systému cizinců, pokud je podnikatel cizincem.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.):

1. Fyzická osoba samostatně, zmocněnec na základě plné moci.

2. Právnická osoba - statutární orgán, zmocněnec na základě plné moci, likvidátor, prokurista.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace:

Na základě oznámení živnostenský úřad provede zápis do živnostenského rejstříku a podle okolností případu vydá výpis (§ 47 odst. 2 nebo 3) nebo informuje podnikatele o provedeném zápisu. Není-li oznámená změna nebo doplnění doložena doklady, živnostenský úřad vyzve podnikatele k předložení dokladů, stanoví lhůtu pro splnění této povinnosti, která činí nejméně 15 dní, a zápis do živnostenského rejstříku do předložení dokladů neprovede. Týká-li se změna rozsahu předmětu podnikání a není-li doložena doklady podle tohoto zákona, rozhodne živnostenský úřad v samostatném řízení, že živnostenské oprávnění v rozsahu oznámené změny ohlášením nevzniklo.

Jedná-li se o změnu odpovědného zástupce, podnikatel je povinen doložit k oznámení doklady podle § 46 živnostenského zákona a živnostenský úřad v případě, že podnikatelem ustanovený odpovědný zástupce splňuje podmínky provozování živnosti, provede zápis do živnostenského rejstříku a o provedeném zápisu informuje podnikatele. Nesplňuje-li podnikatelem ustanovený odp

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace:

Ohlášení živnosti můžete podat na kterémkoliv živnostenském úřadu v ČR. Podání lze učinit také prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy, Českého podacího ověřovacího informačního národního terminálu, Czech POINT, kterými jsou:

- notáři,
- krajské úřady,
- matriční úřady,
- obecní úřady, úřady městských částí nebo městských obvodů územně členěných statutárních měst a úřady městských částí hlavního města Prahy, jejich seznam stanoví prováděcí právní předpis,
- zastupitelské úřady stanovené prováděcím právním předpisem,
- držitel poštovní licence a Hospodářská komora ČR.

8. Na kterém úřadu můžete tuto životní situaci řešit:

Ohlášení je možno podat osobně u kteréhokoliv obecního živnostenského úřadu - centrálního registračního místa (CRM) nebo zaslat tomuto úřadu poštou nebo elektronicky (se zaručeným elektronickým podpisem nebo do datové schránky tohoto úřadu).

Dále je možno ohlášení podat osobně prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy (Czech POINT).

9. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit:
10. Jaké doklady a informace musíte mít s sebou:

Doklady, které podnikatel předkládá jako při ohlášení živnosti (žádosti o koncesi). To znamená při změně údajů doklady prokazující tuto změnu - podle druhu oznamované změny je nutno doložit příslušný doklad.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici:

Změnový list, prostřednictvím kterého lze učinit na obecním živnostenském úřadu oznámení změn i k dalším úřadům, a to fyzická osoba finančnímu úřadu, správě sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovně a úřadu práce. Právnická osoba finančnímu úřadu a úřadu práce.Formulář lze získat na jakémkoliv obecním živnostenském úřadu, příp. je volně dostupný na internetových stránkách www.mpo.cz.

12. Jaké jsou v této situaci správní poplatky a jak je máte uhradit:

Změna rozhodnutí o udělení koncese 500,- Kč

Vydání rozhodnutí o schválení odpovědného zástupce pro koncesovanou živnost - 500,- Kč

Vydání výpisu z živnostenského rejstříku po provedení oznámené změny - 100,- Kč

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení:
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) postupu:

Další účastníci postupu nejsou stanoveni.

15. Jaké další činnosti jsou po vás jako žadateli požadovány:

Doklady, které se přikládají k oznámení změny je třeba předložit v ověřené kopii; pokud nejsou kopie dokladů ověřeny, pak je nutno předložit originál dokladu a neověřenou kopii, jejíž správnost si ověří příslušný pracovník.

Spuštěním základních registrů ode dne 1.7.2012 se zásadním způsobem mění obvyklé postupy orgánů veřejné moci. Podle zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů, by úřady neměly po účastnících řízení požadovat doložení údajů vedených v jednotlivých registrech.

Další informace v případě zájmu můžete získat na těchto webových stránkách:
http://www.mvcr.cz/clanek/informace-pro-ucastniky-rizeni.aspx
http://www.szrcr.cz

16. Můžete využít tuto elektronickou službu:

Od 1.10.2008 mají podnikatelské subjekty možnost vytvářet elektronické podání na svém počítači a odeslat je podepsané platným kvalifikovaným certifikátem podnikatele do centrální elektronické podatelny živnostenského rejstříku. Příslušný živnostenský úřad, který bude podnikatelem označen, podání zpracuje a pokud to bude možné také je elektronicky vyřídí. Aplikace k vytvoření a odeslání podání ve formátu jednotného registračního formuláře (JRF) je k dispozici zdarma na veřejném webu živnostenského rejstříku na adrese:

http://www.rzp.cz

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje:

- zákon číslo 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů

- nařízení vlády č. 278/2008 Sb., kterým se stanoví obsahové náplně jednotlivých živností, v platném znění

18. Jaké jsou související předpisy:

Zejména příloha č. 5 živnostenského zákona - Seznam živností, jejichž výkon je podnikatel povinen zajistit pouze fyzickými osobami splňujícími odbornou způsobilost, a odborné způsobilosti pro výkon těchto činností.

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují:

Vyznačení oznamované změny v živnostenském rejstříku není prováděno v režimu zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, ve znění pozdějších předpisů. Tudíž neplatí zásady správního řízení. Pokud není oznámení změn provedeno v souladu se živnostenským zákonem, je oznamovatel vyzván k odstranění závad a po splnění zákonných povinností je předmětná změna provedena. V případě, že podnikatel závady neodstraní, živnostenský úřad předmětnou změnu neprovede. Jedná-li se o změnu odpovědného zástupce a nejsou doloženy příslušné doklady, zahájí živnostenský úřad řízení o pozastavení provozování živnosti. Toto řízení se vede podle zásad správního řízení a opravným prostředkem je odvolání. O použití opravného prostředku je účastník řízení poučen.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení předepsaných povinností:

Správní delikty právnických a podnikajících fyzických osob dle ustanovení § 62 odst. 1 živnostenského zákona.

Za správní delikt se uloží pokuta dle § 62 odst. 4 živnostenského zákona.

21. Nejčastější dotazy veřejnosti na toto téma a odpovědi na ně:
22. Potřebujete se k věci dozvědět víc?
23. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě, a to:

Magistrát hl.m. Prahy, Odbor živnostenský a občanskosprávní.

24. Související životní situace a návody, jak je řešit:

Související právní předpisy:

- zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace), ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání), ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 222/2009 Sb., o volném pohybu služeb, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 247/2006 Sb., o omezení provozu zastaváren a některých jiných provozoven v noční době, ve znění pozdější

25. Za správnost návodu odpovídá útvar:

Odbor živnostenský a občanskosprávních agend

26. Za správnost návodu odpovídá pan/paní:
27. Návod je zpracován podle právního stavu ke dni:

01. 09. 2016

28. Kdy byl návod naposledy aktualizován nebo ověřena jeho správnost:
29. Datum konce platnosti návodu:
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace:

Kontakt

Městská část Praha 5
nám. 14. října 1381/4
150 00 Praha 5

Tel.: +420 257 000 511 E-mail: podatelna@praha5.cz

ID datové schránky: yctbyzq

Podrobné kontakty a úřední hodiny

Sociální sítě