Domů 9 Úřad 9 Odbory 9 Odbor ochrany životního prostředí

Odbor ochrany životního prostředí

Vzor žádosti o JES OŽP

 

————————————————————————————————————————————————

Program na podporu projektů ke zlepšení stavu životního prostředí hl. m. Prahy pro rok 2023

Formulář žádosti o poskytnutí dotace je ke stažení na internetových stránkách hl. m. Prahy www.praha.eu – záložka „O MĚSTĚ“, sekce „Finance“, položka „Dotace a granty“, a dále položka „Životní prostředí a energetika“. Zde je také zveřejněn text Programu, který byl schválen jako příloha č. 1 výše uvedeného usnesení.

Text Programu je také k dispozici na Úřední desce MČ Praha 5 – Odbor ochrany životního prostředí.

 

————————————————————————————————————————————————

Zákaz spalování vybraných druhů paliv ve stacionárních zdrojích na území hl. m. Prahy

 

————————————————————————————————————————————————

V    R    A    K    Y
–   od 1. 1. 2006 agendu vyřizuje:

SPRÁVA  SLUŽEB  HL.  M.  PRAHY
Oddělení evidence vraků

Adresa:
Kundratka 19
180 00 Praha 8 – Libeň

Tel.:
222 027 511,513,514,515

 

————————————————————————————————————————————————

Odbor ochrany životního prostředí se skládá z:

Oddělení ochrany přírody a krajiny
Oddělení vodního a odpadového hospodářství

 

Územní působnost: Území MČ Praha 5 a MČ Praha-Slivenec.

 

Na úseku ochrany přírody a krajiny:

Údržba veřejné zeleně, čistota veřejných prostranství včetně dětských hřišť a další činnosti v samostatné působnosti MČ jsou agendou Odboru správy veřejného prostranství a zeleně.

Oddělení podle Statutu hl. m. Prahy zajišťuje výkon státní správy v oblasti ochrany přírody a krajiny, vyplývající ze zákonů a na ně navazujících prováděcích vyhlášek:
– zákon ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů,
– zákon ČNR č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů,
– zákon ČNR č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů,
– zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně některých dalších zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů,
– zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů,
– zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon), ve znění pozdějších předpisů,
– zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů,
– zákon č. 99/2004 Sb., o rybníkářství, výkonu rybářského práva, rybářské stráži, ochraně mořských rybolovných zdrojů a o změně některých zákonů (zákon o rybářství), ve znění pozdějších předpisů,
– zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů,
– zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů.

V oblasti ochrany přírody a krajiny oddělení zejména:
Povoluje kácení dřevin rostoucích mimo les a ukládá náhradní výsadbu; vydává stanoviska pro účely územního a stavebního řízení; vede přehled veřejně přístupných komunikací, stezek a pěšin; provádí kontrolní činnost a ukládá pokuty za přestupky a jiné správní delikty a ukládá povinnost provést přiměřená náhradní opatření k nápravě.

V oblasti ochrany ovzduší oddělení zejména:
Vydává závazná stanoviska k územnímu a stavebnímu řízení a k řízení o vydání kolaudačního souhlasu z hlediska ochrany ovzduší u stacionárních zdrojů neuvedených v příloze č. 2 zákona o ochraně ovzduší; ukládá provozovateli provést opatření ke zjednání nápravy v případě, že provozovatel stacionárního zdroje neuvedeného v příloze č. 2 zákona neplní povinnosti stanovené tímto zákonem; ukládá podle potřeby opatření k nápravě právnímu nástupci provozovatele stacionárního zdroje neuvedeného v příloze č. 2 zákona; projednává přestupky a správní delikty; provádí dozor nad dodržováním povinností u provozovatelů stacionárních zdrojů neuvedených v příloze č. 2 zákona; zpřístupňuje informace veřejnosti.
Povinně zveřejňované informace podle ustanovení § 30 odst. 1 písm. f) zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší

V oblasti ochrany zemědělského půdního fondu oddělení zejména:
Uděluje souhlas k odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu o výměře do 1 ha; vydává rozhodnutí o odvodech za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu; ukládá změnu kultury zemědělské půdy na pozemcích do 1 ha; provádí kontrolní činnost a ukládá pokuty.

V oblasti ochrany lesů oddělení zejména:
Provádí kontrolní činnost a ukládá pokuty.

V oblasti ochrany rostlinstva a živočišstva (veterinární a rostlinolékařská péče, ochrana zvířat proti týrání, rybářství a myslivost) oddělení zejména:
Povoluje svody a veřejná vystoupení zvířat; projednává podněty týkající se týrání zvířat; přijímá oznámení o výskytu nákazy; podílí se na zabezpečování mimořádných veterinárních opatření nařízených příslušným orgánem veterinární správy; projednává přestupky a jiné správní delikty a přijímá oznámení v rámci svých kompetencí v oblasti rostlinolékařské péče; vydává a odebírá lovecké a rybářské lístky; provádí kontrolní činnost a ukládá pokuty.

Některé z těchto výše uvedených kompetencí se vztahují i na území MČ Praha-Slivenec.

 

Na úseku vodního a odpadového hospodářství:

Velkoobjemové kontejnery, tříděný a komunální odpad, čistota veřejných prostranství včetně dětských hřišť a další činnosti v samostatné působnosti MČ jsou agendou Odboru správy veřejného prostranství a zeleně.

Oddělení podle Statutu hl. m. Prahy zajišťuje výkon státní správy v oblasti vodního a odpadového hospodářství, vyplývající ze zákonů a na ně navazujících prováděcích vyhlášek:
– zákon č. 541/2020 Sb., o odpadech, ve znění pozdějších předpisů,
– zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých dalších zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů,
– zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých dalších zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění pozdějších předpisů,
– zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů.

V oblasti vodního hospodářství oddělení například:
Vykonává působnost obecního úřadu, pověřeného obecního úřadu a obecního úřadu obce s rozšířenou působností podle § 105 a § 106 vodního zákona (mj. vykonává působnost speciálního stavebního úřadu vodoprávního), výjimkou jsou záležitosti, které nebyly MČ svěřeny Statutem; dále má kompetence svěřené obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností podle § 27 zákona o vodovodech a kanalizacích; řeší přestupky na úseku vodního hospodářství podle zákona č. 250/2016 Sb., o přestupcích a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů; je povodňovým orgánem obce s rozšířenou působností v období mimo povodeň.

V oblasti odpadového hospodářství oddělení například:
Vede a zpracovává zasílané evidence odpadů; vydává stanoviska pro účely územního a stavebního řízení; kontroluje, jak jsou právnickými osobami a fyzickými osobami oprávněnými k podnikání dodržována ustanovení právních předpisů a rozhodnutí MŽP a jiných správních úřadů v oblasti odpadového hospodářství; případné neplnění povinností sankcionuje; kontroluje, zda původci odpadů mají zajištěno využití a odstranění odpadů ze své činnosti a zda nezneužívají systému města pro nakládání s odpady, včetně udělování pokut při zjištění nedostatků; a další.

V oblasti informatiky oddělení:
Zabezpečuje náplň webových stránek odboru na internetu.

Sekretariát OŽP

JménoFunkceTelefonE-mail
Monika Ryšaváasistentka257 000 461monika.rysava@praha5.cz

Oddělení ochrany přírody a krajiny

JménoFunkceTelefonE-mail
Ing. Eva Havránkovávedoucí257 000 255eva.havrankova@praha5.cz
Ing. Ivana Křehlíkováreferent (kácení dřevin, ochrana přírody a krajiny, ochrana ovzduší)257 000 115ivana.krehlikova@praha5.cz
Monika Myslíkováreferentka257 000 264monika.myslikova@praha5.cz
Ing. Petra Vovsováreferent (kácení dřevin, ochrana přírody a krajiny, ochrana ovzduší)257 000 212petra.vovsova@praha5.cz

Oddělení vodního a odpadového hospodářství

– Velkoobjemové kontejnery, tříděný a komunální odpad, čistota veřejných prostranství včetně dětských hřišť a další činnosti v samostatné působnosti MČ jsou agendou Odboru správy veřejného prostranství a zeleně.

 

————————————————————————————————————————————————–

Podle Statutu hl. m. Prahy (vyhláška č. 55/2000 Sb. HMP) vykonává agendu v přenesené působnosti podle zákonů a na ně navazujících prováděcích vyhlášek.

 

Na úseku vodního hospodářství:

Vykonává působnost obecního úřadu, pověřeného obecního úřadu a obecního úřadu obce s rozšířenou působností podle § 105 a 106 vodního zákona. Jedná se zejména o:
–   povolení k nakládání s povrchovými a podzemními vodami podle § 8 vodního zákona,
–   povolení k vypouštění odpadních vod s obsahem zvlášť nebezpečné závadné látky do kanalizace podle § 16 vodního zákona,
–   vydávání souhlasu podle § 17 vodního zákona,
–   působnost povodňového orgánu v období mimo povodeň,
–   vykonávání vodoprávního dozoru,
–   vydávání závazných stanovisek podle § 104 odst. 9 vodního zákona,
–   ukládání pokut podle § 116 až § 125k vodního zákona.

Výjimkou jsou záležitosti, které nebyly Městské části svěřeny Statutem, tj. například:
–   některé záležitosti týkající se úpravny vod v Praze – Podolí,
–   vodního toku Vltavy,
–   schvalování havarijních plánů a řízení prací při zneškodňování havárií,
–   stanovování rozsahu záplavového území a další.

OŽP má dále kompetence svěřené obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností podle § 27 zákona o vodovodech a kanalizacích, a to např.:
–   přijímání oznámení provozovatele o přerušení nebo omezení dodávky vody,
–   ukládání sankcí a výkon dozoru nad dodržováním ustanovení zákona o vodovodech a kanalizacích.

Dále řeší přestupky na úseku vodního hospodářství.

Formuláře ke stažení (jedná se pouze o vzory včetně vysvětlivek)
jsou k dispozici ZDE a dále pak jsou k dispozici na odd. vodního a odpadového hospodářství, a dále jsou přílohou vyhlášky č. 429/2024 Sb., o formulářích žádostí předkládaných vodoprávnímu úřadu a formuláři návrhu na stanovení ochranného pásma vodního zdroje.

 

Na úseku odpadového hospodářství:

–   zpracovává na základě hlášení původců odpadů (§ 95 zákona o odpadech) jimi zaslané evidence a tyto pak kontroluje a zpracovává do 30. dubna kalendářního roku následujícího po kalendářním roce, za který je hlášení podáváno,
–   kontroluje, jak jsou dodržována ustanovení právních předpisů a rozhodnutí správních orgánů ve všech oblastech působnosti tohoto zákona a zda pověřené osoby dodržují stanovený způsob hodnocení nebezpečných vlastností odpadů,
–   může zabezpečit odpad, který ohrožuje nebo poškozuje zdraví lidí nebo životní prostředí, před únikem škodlivin do okolního prostředí nebo zajistit odklizení takového odpadu včetně jeho předání do zařízení určeného pro nakládání s odpady, a to na náklady odpovědné osoby; při správě placení těchto nákladů se postupuje podle daňového řádu,
–   může zakázat původci odpadů činnost, která způsobuje vznik odpadů, pokud původce odpadu nemá zajištěno převzetí odpadů, které produkuje, osobou oprávněnou k převzetí daného druhu a kategorie odpadu, a pokud by odpady vzniklé v důsledku pokračování této činnosti mohly způsobit škodu na životním prostředí nebo zdraví lidí,
–   vydává stanovisko k územním plánům a regulačním plánům podle stavebního zákona z hlediska odpadového hospodářství:
a)   z hlediska nakládání s odpady nebo vedlejšími produkty závazné stanovisko k terénním úpravám a k odstranění stavby podléhající ohlášení nebo povolení podle stavebního zákona; v závazném stanovisku může stanovit podmínky, které zajistí ochranu zdraví a životního prostředí a zajistí vysokou míru recyklace produkovaných odpadů,
b)   vyjádření z hlediska nakládání s odpady ke změně dokončené stavby podléhající ohlášení nebo povolení podle stavebního zákona, Formuláře ke stažení: Způsob naložení se stavebními odpady (jedná se pouze o vzory vytvořené OŽP ÚMČ P 5),
c)   vyjádření ke zřízení zařízení určeného pro nakládání s odpady a k zavedení nebo rozšíření výroby oxidu titaničitého,
–   ukládá fyzickým osobám, které nejsou podnikateli, právnickým osobám a fyzickým osobám oprávněným k podnikání, pokuty za porušení povinností stanovené zákonem o odpadech (§ 117 – § 122) a současně může stanovit opatření a lhůty pro zjednání nápravy,
–   kontroluje, zda právnické a podnikající fyzické osoby
a)   využívají obecní systém pouze na základě písemné smlouvy s obcí a v souladu s ní a zda nepodnikající fyzické osoby nakládají s komunálním odpadem v souladu s tímto zákonem,
b)   mají zajištěno převzetí odpadu, který samy nezpracují v souladu s tímto zákonem, osobou oprávněnou k převzetí daného druhu a kategorie odpadu podle tohoto zákona,
–   ukládá pokutu fyzické osobě oprávněné k podnikání nebo právnické osobě, která nevede v rozsahu a stanoveným způsobem evidenci odpadů a zařízení nebo neplní ve stanoveném rozsahu ohlašovací povinnost nebo nezašle ve stanovené lhůtě nebo ve stanoveném rozsahu příslušnému správnímu úřadu údaj týkající se zařízení k nakládání s odpady nebo evidenci po stanovenou dobu nearchivuje,
–   ukládá pokutu fyzické osobě oprávněné k podnikání nebo právnické osobě, která nezabezpečí odpady před nežádoucím znehodnocením, odcizením nebo únikem,
–   ukládá pokutu fyzické osobě oprávněné k podnikání nebo právnické osobě, která neumožní kontrolním orgánům výkon kontrolní činnosti nebo neposkytne pravdivé nebo úplné informace související s nakládáním s odpady,
–   ukládá pokutu fyzické osobě oprávněné k podnikání nebo právnické osobě, která nezpracuje identifikační list nebezpečného odpadu nebo místa nakládání s nebezpečným odpadem tímto listem nevybaví.

Formuláře ke stažení (jedná se pouze o vzory včetně vysvětlivek)
jsou k dispozici ZDE a dále pak jsou přílohou, kromě vzorů způsobů naložení se stavebními odpady, vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů, vyhlášky č. 352/2005 Sb., o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady a o bližších podmínkách financování nakládání s nimi (vyhláška o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady), ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 352/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady z autovraků, vybraných autovraků, o způsobu vedení jejich evidence a evidence odpadů vznikajících v zařízeních ke sběru a zpracování autovraků a o informačním systému sledování toků vybraných autovraků (o podrobnostech nakládání s autovraky), ve znění pozdějších předpisů.

Pozor
Uvedené formuláře jsou pouze orientační, protože při jejich vyplňování, podání a tím i splnění zákonných povinností je třeba být zaregistrován v příslušných systémech, přes které se elektronicky konkrétní hlášení a ohlášení provádí.
www.ispop.cz – ISPOP (Integrovaný Systém Plnění Ohlašovacích Povinností)
www.sepno.cz – SEPNO (Systém Evidence Přepravy Nebezpečných Odpadů)
Provozovatelem obou systémů je CENIA, česká informační agentura životního prostředí.

 

Na úseku informatiky:

–   zabezpečuje náplň webových stránek odboru na internetu.

JménoFunkceTelefonE-mail
Ing. Iveta Holubovávedoucí257 000 134iveta.holubova@praha5.cz
Ing. Josef Dušekreferent257 000 108josef.dusek@praha5.cz
Ing. Kristina Hubínkováreferentka257 000 223kristina.hubinkova@praha5.cz
Bc. Kateřina Málkováreferentka (voda)257 000 122katerina.malkova@praha5.cz
Martin Pávreferent (odpady, informatika)257 000 162martin.pav@praha5.cz