Občan může mít jen jedno místo trvalého pobytu na území České republiky. Místem trvalého pobytu se rozumí adresa v České republice, kterou si občan zvolí zpravidla v místě, kde má rodinu, rodiče, byt nebo zaměstnání, a to v objektu určeném pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci (objekt musí být označen číslem popisným nebo evidenčním, popřípadě orientačním číslem). Z přihlášení občana k trvalému pobytu nevyplývají žádná práva k objektu ani k vlastníkovi nemovitosti. Změnu místa trvalého pobytu občan ohlásí ohlašovně v místě nového trvalého pobytu (ohlašovnou se rozumí obecní úřad, v hlavním městě Praze a vybraných územně členěných statutárních městech úřad městské části nebo městského obvodu).

Kontakt

Úřad městské části Praha 5
Odbor osobních dokladů, evidence obyvatel a voleb
Oddělení evidence obyvatel a voleb
Štefánikova 236/13 a 246/15
Praha 5

Úřední hodiny

pondělí8.00–17.00
úterý8.00–14.00
středa8.00–17.00
čtvrtek8.00–14.00
pátek8.00–12.00

Odpovědná osoba


Objednejte se online

 

Prokážete-li svou totožnost občanským průkazem, oddělí ohlašovna jeho vyznačenou část a vydá vám potvrzení o změně místa trvalého pobytu. Platnost vašeho dosavadního občanského průkazu skončí uplynutím lhůty 45 dnů od ohlášení změny místa trvalého pobytu, proto nejpozději do 15 dnů požádejte o vystavení nového občanského průkazu.

LHŮTY PRO VYŘÍZENÍ

Úřad musí zapsat změnu místa trvalého pobytu do agendového informačního systému evidence obyvatel bez zbytečného odkladu, nejpozději do 3 pracovních dnů.

CO JE POTŘEBA PŘEDLOŽIT

  • vyplněný a podepsaný „Přihlašovací lístek k trvalému pobytu“ (je nutné vyplnit originál tiskopisu, který je k dispozici na úřadě)
  • občanský průkaz (nemáte-li platný občanský průkaz, předložit jiný doklad, který je veřejnou listinou, např. platný cestovní pas či platný řidičský průkaz)
  • majitel předkládá doklad o vlastnictví domu nebo bytu (např. výpis z katastru nemovitostí); pokud si existenci vlastnického práva nebo jiného užívacího práva může ohlašovna ověřit bezúplatně veřejným dálkovým přístupem v katastru nemovitostí, majitel vlastnické právo nedokládá
  • ostatní žadatelé předkládají doklad o oprávnění užívat byt, obytnou místnost apod. (např. nájemní smlouvu, která musí být v době přihlášení platná a účinná), a pokud tento doklad žadatel nevlastní, předkládá úředně ověřené písemné potvrzení oprávněné osoby o souhlasu s ohlášením změny trvalého pobytu (tj. potvrzení od majitele domu, majitele bytu apod.). Takové potvrzení se nevyžaduje v případě, že oprávněná osoba potvrdí souhlas na přihlašovacím tiskopisu k trvalému pobytu před zaměstnancem ohlašovny.

MOŽNOST OHLÁŠENÍ V ZASTOUPENÍ

  • Za občana staršího 15 let může změnu místa trvalého pobytu ohlásit jím pověřený zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřeným podpisem zmocnitele.
  • Za občana, který má jmenovaného opatrovníka a není způsobilý k tomuto jednání, ohlásí změnu místa trvalého pobytu jeho opatrovník (je třeba předložit pravomocný rozsudek soudu, kde je vymezen rozsah omezení svéprávnosti přihlašovaného a pravomocné jmenování opatrovníka).
  • Za občana staršího 18 let, kterému brání duševní porucha samostatně právně jednat, může změnu místa trvalého pobytu ohlásit člen domácnosti, jehož oprávnění k zastupování občana bylo schváleno soudem (je třeba předložit pravomocný rozsudek soudu).

SPRÁVNÍ POPLATEK

Správní poplatek je 50 Kč.
Na odboru osobních dokladů, evidence obyvatel a voleb je možné uhradit správní poplatek osobně nebo kartou prostřednictvím platebního terminálu, umístěného v odbavovací hale odboru.

×