Tramvaje v Radlické ulici

Datum interpelace:
18. 11. 2025
Interpelující:
JUDr. Milan Kostohryz, Ph.D.
Interpelovaný:
Bc. Lukáš Herold
Příloha interpelace:
Příloha odpovědi:

Interpelace:

Interpelace: Tramvaje v Radlické ulici
Adresát: starosta Herold

Vážený pane starosto,
chtěl bych se Vás zeptat na Vaše mediální prohlášení ohledně zjednosměrnění ulice Radlická mezi ulicemi Ostrovského – Plzeňská.
Ulice je pro automobily jednosměrná od letošního jara. O zjednosměrnění požádal dopravní podnik, aby se odstranilo blokování tramvají auty stojícími na kolejích. Docházelo ke zbytečnému zdržení tramvají o 10-20 minut.
K mému překvapení veřejně prohlašujete, že uděláte „vše proto, aby (ulice) zůstala průjezdná v obou směrech“. Tj. aby auta opět blokovala tramvaje.
Nejsem si jist, zda znáte důvody, proč o zjednosměrnění dopravní podnik požádal. Proto si dovoluji odcitovat z žádosti dopravního podniku (jistě ji má k dispozici zdejší odbor dopravy):
V uvedeném úseku ul. Radlické jsou v pravidelném provozu vedeny 2 tramvajové linky s celkem 15 spoji za hodinu ve špičkách pracovních dnů (182 spoji za celý pracovní den). I do budoucna je ze strany objednatele dopravních výkonů předpokládán provoz 2 linek s tím, že provoz druhé linky bude rozšířen na další provozní období, celkový počet spojů za den se tak dále zvýší. Vedení linek v tomto úseku a směru ulice Radlické je plánováno zachovat i po plném zprovoznění ulice Za Ženskými domovy. Důvodem je možnost odbavení tramvajových linek jak z oblasti Radlic, tak z oblasti Košíř v jedné zastávce a umožnění tak vysokému počtu cestujících využití společné kapacity na linkách vedených ve směru do centra z jednoho místa bez nutnosti přesunu mezi zastávkami v uzlu Anděl.
V dotčeném úseku ulice Radlické dlouhodobě docházelo k narušování provozu tramvajových linek, tím se výrazně komplikovala dopravní obsluha Radlic, tramvajové spojení bylo pro cestující v řadě období neatraktivní a zpožďování linek bylo předmětem mnoha obdržených oprávněných stížností. Současně se vlivem nepravidelností v tomto úseku narušoval provoz i v ostatních částech sítě, kde byly opožděné spoje vedeny nerovnoměrně bez možné koordinace s dalšími linkami, což mj. vedlo i k problémům s kapacitou vybraných spojů. Zjednodušeně řečeno například zpožděný spoj linky 7 odjížděl na opačném konci Prahy (z Palmovky) v odpoledních hodinách výrazně cestujícími přetížen, neboť jel po delší časové prodlevě za souběžně vedenou linkou 8.
Na základě aktuálně realizovaného opatření bylo provedeno vyhodnocení dostupných dat sledování provozu, primárně za krátké období počátku měsíce září, které je oproti prázdninovým měsícům více vypovídající. Z dat jednoznačně vyplývá, že opatření přináší kýžený efekt v pravidelnosti provozu. Ve všech obdobích došlo ke zkrácení jízdní doby, přičemž v období dopravních špiček se průměrná jízdní doba v úseku zastávek Křížová – Anděl zkrátila o cca 1 minutu, zcela eliminovány byly maximální hodnoty zpoždění, které v minulosti opakovaně přesahovaly 10 min, maximální zaznamenaná hodnota byla v minulosti až 21 min, po realizaci opatření 6 min s tím, že k tomuto narušení došlo mimo úsek dotčený úpravou dopravního značení.
Vzhledem k tomu, že, jak již bylo zmíněno, se jedná o výchozí úsek trasy obou linek, nedochází nyní k výše uvedeným případům přenosu zpoždění z tohoto úseku do celého zbytku trasy se všemi negativními jevy s tím souvisejícími.
Dosud realizované dopravní opatření odstranilo blokování tramvajové dopravy v ulici Radlické ve směru do centra, ale i v odpolední špičce pravidelně se opakující blokování veškeré hromadné dopravy na křižovatce Plzeňská x Radlická ve směru z centra.
Moje otázky zní:
1. Proč tako zásadní téma pro fungování veřejné dopravy nebylo předloženo zdejší dopravní komisi k projednání?

2. Na základě jakých odborných podkladů a dat jste dospěl k závěru, že je správné, aby ulice byla v daném úseku pro automobily průjezdná v obou směrech?

3. Proč je za Vás správné, aby cestující v tramvajích trávili 10-20 minut zbytečným stáním v koloně?

4. Jednal jste o tématu s Vašimi spolustraníky na magistrátu (např. primátor Svoboda)? S jakým výsledkem?

5. Jaké konkrétní kroky (kromě mediálních prohlášení) jste od jara 2025 podnikl k tomu, aby ulice byla pro automobily průjezdná v obou směrech?

Děkuji za odpovědi
Milan Kostohryz

Kontakt

Městská část Praha 5
nám. 14. října 1381/4
150 00 Praha 5

Tel.: +420 257 000 511 E-mail: podatelna@praha5.cz

ID datové schránky: yctbyzq

Podrobné kontakty a úřední hodiny

Sociální sítě