Činnost uvolněné předsedkyně Výboru životního prostředí a veřejného prostoru pro agendu životního prostředí a veřejného prostoru

Datum interpelace:
25. 04. 2023
Datum odpovědi:
24. 05. 2023
Interpelující:
Mgr. Jan Klusoň
Interpelovaný:
Linda Neubergová

Interpelace:

Linda Neubergová
předsedkyně Výboru životního prostředí a veřejného prostoru
Štefánikova 13-15
150 00 Praha 5

Téma: Činnost uvolněné předsedkyně Výboru životního prostředí a veřejného prostoru pro agendu životního prostředí a veřejného prostoru.

Interpelace

Vážená paní předsedkyně,
zastupitelstvo MČ Praha 5 konané dne 8.11.2022 schválilo pod č. usnesení ZMČ /1/7/2022 funkci předsedy Výboru životního prostředí a veřejného prostoru jako uvolněnou. Následně jste byla zastupitelstvem MČ Praha 5 zvolena do funkce předsedkyně tohoto výboru. Funkci předsedkyně jste přijala. Měsíční odměna za výkon této uvolněné funkce činí 69.570,- Kč hrubého.
Vzhledem k tomu Vás žádám o písemnou zprávu, ve které podrobně uvedete přesný popis Vašich aktivit a činností (včetně času a místa), které jste jako uvolněná předsedkyně tohoto výboru od svého zvolení (tj. od 8.11.2022) do dnešního dne pro oblast Výboru životního prostředí a veřejného prostranství vykonala.
Prosím, abyste v tomto výčtu uvedla pouze činnosti související s agendou Výboru životního prostředí a veřejného prostoru. V této zprávě prosím neuvádějte účast na aktivitách jiných výborů, komisí, pracovních skupin, oddávání, vítání občánků atd., neboť pro tyto aktivity jste nebyla zastupitelstvem uvolněna.
Na podporu mé interpelace, si dovolím ocitovat část odůvodnění rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 22. října 2014, sp. zn. 8 As 55/2012:
„Každá moc, i demokratická, korumpuje, a čím méně je kontrolována, tím větší je nebezpečí jejího zneužití. Kontrola prostřednictvím takových institutů, jako je § 8b zákona o svobodném přístupu k informacím, má řadu výhod, které ve svém souhrnu významně brání zneužívání veřejné moci a posilují demokratickou legitimitu politického systému. V první řadě se na kontrole může podílet každý, a to přesně v té míře, v jaké se rozhodne být aktivní. Nikdo není vyloučen, každý má možnost se ptát a dozvědět se. To již samo o sobě posiluje vztah veřejné moci a občana, brání rozdělení na „my“ a „oni“ a posiluje vědomí veřejnosti, že veřejná moc není účelem o sobě či prostředkem mocných k udržení jejich výsad, odcizeným od občanské společnosti, nýbrž nástrojem občanů, tvořících politickou obec, k prosazování obecných, společně sdílených zájmů a cílů.
Dalším účelem je, že zjištění získaná prostřednictvím zákona o svobodném přístupu k informacím mohou sloužit k účinné sebereflexi veřejné moci. Naznačují-li tato zjištění, že veřejná moc hospodařila způsobem, který je nezákonný, nehospodárný, nemravný, nerozumný či v jiných ohledech nepatřičný, může to vyvolat reakci veřejnosti či příslušných orgánů a v důsledku toho i patřičnou korekci v chování veřejné moci.
Konečně nelze podcenit ani preventivní účinek zákona o svobodném přístupu k informacím. Samotná skutečnost, že veřejná moc může být vystavena dotazům z řad veřejnosti, které je povinna zodpovědět, ji zpravidla povede k tomu, aby se chovala řádněji, než kdyby se veřejné kontroly nemusela obávat.“

V Praze dne 25.4.2023

Mgr. Jan Klusoň
zastupitel MČ Praha 5

Odpověď:

Vážený pan
Jan Klusoň
zastupitel MČ Praha 5

Praha 24. 5. 2023
Odpověď na interpelaci z 4. zasedání Zastupitelstva MČ Praha 5 ze dne 25.4.2023

Vážený pane zastupiteli,

dovolte mi reagovat na Vaši interpelaci vznesenou na 4. zasedání zastupitelstva městské části Praha 5 konaném dne 25.4.2023, kterou mě vyzýváte k předložení písemného zprávy s uvedením přesného počtu aktivit a činností (včetně času a místa), které jsem jako které jsem jako uvolněná zastupitelka ode dne mého zvolení do funkce 8.11. 2022 do dne 25.4.2023 vykonávala jako předsedkyně výboru životního prostředí a veřejného prostoru.
V této souvislosti odkazujete na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 22.10.2014 č.j. 8 As 55/2012-62, kdy citujete část jeho odůvodnění zabývající se obecnou úvahou nad kontrolou veřejné moci ve vztahu k jejímu zneužití.

Dovoluji si Vás však upozornit, že předmětný judikát se zabývá poskytováním informací o platech zaměstnanců placených z veřejných prostředků. Volený zastupitel však zaměstnancem není a zastupitelstvo obce o výši odměn uvolněných členů nerozhoduje. Odměna je uvolněným členům zastupitelstva obce poskytována ze zákona (je nároková), a proto je i veřejně známa. Její konkrétní výši stanoví ve své příloze nařízení vlády č. 318/2017 Sb. ve znění pozdějších předpisů, a to v částce, která odpovídá zastávané funkci a velikostní kategorii obce. Zastupitelstvo obce výši odměny nepřímo determinuje určením funkcí, pro které budou členové zastupitelstva obce uvolněni, a tím, že dotyčné členy zastupitelstva do těchto funkcí zvolí. V případě, že je uvolněný člen zastupitelstva zvolen do více funkcí souběžně, náleží mu odměna jen za jednu z nich – a to za tu, za kterou náleží nejvyšší odměna. I z tohoto je zřejmé, že zákonodárce s tím, že uvolněný zastupitel vykonává vícero funkcí, počítá. Naopak však zákon nepočítá s tím, že by uvolněný zastupitel měl vést nějaký „timesheet“ svých činností a úkonů. Uvolněný člen zastupitelstva si organizuje výkon činností podle potřeb a tak, aby efektivně vykonával svou funkci. Na výkon funkce zastupitele se nevztahují žádné pevné úřední hodiny, funkci vykonává neustále.

Samozřejmě je potřeba souhlasit s tím, že veřejnost má právo na informace o tom, jakou práci vykonávají politici placení z veřejných prostředků. Proto mi dovolte popsat, jakou práci jsem v uvedeném období vykonávala. Doufám, že s pochopením přijmete skutečnost, že není reálné zpětně zrekonstruovat „časy a místa“ několik měsíců zpětně. Také se domnívám, že takový výčet by ani nebyl účelný. Za podstatnější než počty hodin a činností považuji věcnou podstatu vykonávané agendy. Předně bych tedy na tomto místě ráda vymezila agendu životního prostředí a veřejného prostoru, protože to rozhodujícím způsobem určuje i náplň mé práce. Pro tento účel považuji ideální programové prohlášení rady, ve kterém je v kapitole „Životní prostředí a veřejný prostor“ uvedeno mimo jiné následující:

Chceme klimaticky odolnou městskou část, proto ji musíme připravit na adaptaci na klimatickou změnu. Zeleň budeme aktivně chránit před developerskou výstavbou. Uklizený a přívětivý veřejný prostor stejně, jako zdravé životní prostředí je základem pro to, aby se občanům na Pětce dobře žilo, Chceme zlepšit bezbariérovost a prostupnost veřejného prostoru, který musí mít atmosféru a dělat lidem radost. Toho chceme konkrétně dosáhnout systematickým úklidem a racionálně vybudovanou odpadovou infrastrukturou, kvalitní péčí o zeleň a zvyšováním pobytové kvality a bezpečnosti veřejných prostranství a parků. V rámci životního prostředí budeme bojovat proti přehřívání a znečišťování města především za pomoci funkční modrozelené infrastruktury. Celkově budeme usilovat o dlouhodobě udržitelný koncepční přístup, který přesahuje horizont jednoho volebního období.

Pro naplnění uvedených cílů uskutečníme ve volebním období 2022 – 2026 tato opatření:
• Budeme uplatňovat nulovou toleranci při porušování kácení dřevin na pozemcích svěřených MČ Praha 5. V případě porušení budeme důsledně pokutovat a zveřejňovat skutečný stav věcí. Do Strukturálního plánu zapracujeme modro-zelenou infrastrukturu.
• Budeme intenzivně řešit problém motolské skládky ve spolupráci s hl. m. Prahou, státem i EU.
• Budeme úzce spolupracovat s IPR Praha na projektu Pražská stromořadí a z dotačních prostředků zřídíme středisko ekologické výchovy s akcentem na modro-zelenou infrastrukturu.
• Budeme aktivně komunikovat s občany Pětky a zapojovat jejich podněty do naší práce. Budeme podporovat občany v zapojování do zlepšování jejich lokalit.
• Veřejný prostor Prahy 5 budeme rozvíjet koncepčním přístupem. Ve spolupráci s veřejností budeme postupně realizovat konkrétní projekty.
• V našich parcích budeme optimalizovat údržbu zeleně a doplňovat vhodný mobiliář např. návratem dostatečného počtu laviček. Zanalyzujeme hřiště pro děti i dospívající ve správě městské části, vytvoříme koncepci jejich rozvoje a ve spolupráci s obyvateli zahájíme postupnou realizaci.
• Zpracujeme pasport reklamy na území městské části a budeme usilovat o výraznou redukci billboardů na území městské části. Nebudeme uzavírat či prodlužovat nájemní (popř. jiné) smlouvy na billboardy a dále budeme usilovat ukončení smluv stávajících.
• Budeme rozvíjet a zvelebovat “zapomenuté“ částí Prahy 5 jako je např. Bertramka, U Zvonu, Radlice, Klamovka či Jinonice.
• Zrevitalizujeme park Mrázovka a vybudujeme park Na Pláni. Budeme pokračovat v projektu revitalizace parku Kavalírka. Budeme usilovat o revitalizaci parku u Raudnitzova domu, plácku u kostela Barrandov, parku u Portheimky a o vybudování okružního parku v západní části Barrandova.
• Podpoříme projekty parku Motolka, krajinného parku Vidoule a odkrytí Motolského potoka.
• Zavedeme úterní farmářské trhy na Andělu v režii MČ P5.
• Aktivně se zúčastníme připomínkového řízení k tržnímu řádu hl. m. Prahy a k plánu zimní údržby hl. m. Prahy s cílem dosáhnout výrazného zlepšení zimní údržby chodníků.
• Výrazně zvýšíme čistotu pěší zóny Anděl i ostatních zón na Praze 5. Celý Anděl dostane nový nádech. Vyžádáme si u dodavatelů zlepšení vybavení pro úklid Prahy 5.
• Zvýšíme podíl třídění odpadu a budeme usilovat o předcházení vzniku odpadů. Připravíme informační kampaň pro občany Prahy 5 k využívání zpětného odběru. Zavedeme nulovou toleranci k černým skládkám.
• V rámci nových stavebních záměrů budeme od developerů vyžadovat přesné plány odpadového hospodářství a chytré vyvážení odpadů. Prozkoumáme možnost zřízení re-use centra jako součásti sběrného dvora.
• Založíme vlastní malé kompostárny, kde bude využit materiál ze svozu listí a trávníků a následně vrácen zpět do oběhu a budeme podporovat živé vnitrobloky, jednoduché předzahrádky a komunitní zahrady, pikniková místa a budeme hledat vhodná místa pro budování psích parků.

Jak je patrné, tak se v některých bodech jedná o průřezovou agendu, kde pro splnění uvedených opatření a cílů je potřeba zajistit podporu a spolupráci více odborů a gescí.

Pokud se ptáte na druh mnou vykonávaných aktivit a činnosti, pak se jedná zejména o
• Zpracování podkladů pro jednání výboru
• Komunikace se členy výboru
• Vedení jednání výboru
• Tvorba dokumentů a podkladů vztahujících se k věcné realizaci své agendy
• Vedení a účast na schůzích vztahujících se k věcné realizaci své agendy
• Příprava na jednání a účast v dalších výborech a komisích
• Aktivní spolupráce s gesčním radním na projektech životního prostředí a veřejného prostoru, včetně spolupráce s radní Hl. města Praha

Oceňuji váš zájem o agendu životní prostředí a veřejný prostor. Kterýkoliv zastupitel i kterýkoliv občan Prahy 5 může přijít přímo za mnou a seznámit se s dalšími podrobnostmi. Tímto Vás tedy zvu na schůzku, kde si můžeme o moji náplni práce osobně promluvit.

S pozdravem,

Linda Neubergová

Kontakt

Městská část Praha 5
nám. 14. října 1381/4
150 00 Praha 5

Tel.: +420 257 000 511 E-mail: podatelna@praha5.cz

ID datové schránky: yctbyzq

Podrobné kontakty a úřední hodiny

Sociální sítě